@article { author = {Azizi kiya, Gholam ali}, title = {تاریخ وجوب نمازهاى یومیه در اسـلام}, journal = {تاریخ اسلام درآینه پژوهش 7، پاییز 1384}, volume = {2}, number = {3}, pages = {219-230}, year = {2005}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2423-4028}, eissn = {2980-8375}, doi = {}, abstract = {There are different reports concerning the history of what legalized the titual prayers (salat) in Islamic resources. Some traditions consider ritual prayers as coinciding with the ascension of the Propret Muhammad, and in others, mention is made about the Prophet's prayers before ascension and even before the Prophetic mission. The Prophet's praying and even command to night prayer according to some verses revealed at the beginning of the Prophet's prophetic mission also are mentiond. Glancing over this subject from the historical and Qur'anic viewpoint, the present research seeks to show that, although the Prophet performed the prayers (obligatiory or recommended) before ascension, but performing daily prayers has been coincided with the Peophet's ascension.}, keywords = {}, title_fa = {تاریخ وجوب نمازهاى یومیه در اسـلام}, abstract_fa ={در منابع اسلامي گزارش هاي مختلفي درباره تاريخ تشريع نماز آمده است برخي روايات، تشريع نمازهاي يوميه را مصادف با واقعه معراج پيامبر (ص) ميدانند و در برخي ديگر از نمازهاي پيامبر پيش از معراج و حتي پيش از بعثت سخن به ميان آمده است. همچنين از بعضي آيه هايي كه در اوايل بعثت پيامبر نازل شده، نمازگزاردن پيامبر (ص) و حتي فرمان به نماز شب استفاده مي شود. پژوهش حاضر با نگاهي قرآني و تاريخي به مسئله، بر آن است كه اگر چه پيامبر (ص) پيش از واقعه معراج نيز نماز - واجب يا مستحب - مي گزارده اند؛ اما وجوب نمازهاي يوميه، هم زمان با معراج بوده است.}, keywords_fa = {}, url = {https://tarikh.nashriyat.ir/node/429}, eprint = {} }