TY - JOUR ID - 434 TI - مــانى و شاپور / نویسنده: دکتر فتح الله مجتبایى / مترجم: غلامرضا برهمند JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 5 LA - fa SN - 2423-4028 AU - Fathullah, Mojtabaei AD - AU - Gholam Reza, Barahmand AD - دانشگاه واحد آزاد اسلامی واحد شهر ری Y1 - 2006 PY - 2006 VL - 2 IS - 4 SP - 31EP - 49مانى ,شاپوراول ,دین مانونى (مانویت) ,اوستا و مزدا. ,DO - AB - در این مقاله، دانشمندى گرانمایه چند مسئله مهم مربوط به اوایل عصر ساسانى را بررسى کرده است: نخست، علل نزدیکى شاهنشاه بزرگ ساسانى شاپور اول، و مدعى پیامبرى عصر وى، مانى را به یکدیگر تجزیه و تحلیل نموده است. بر این مبنا، شاپور قصد ایجاد یک شاهنشاهى جهانى را داشته است، در حالى که مانى هم کوشیده بود ضمن اقتباس برخى از عناصر ادیان پیشین، دینى به وجود آورد که بتواند جاى تمامى آن ها را بگیرد و به عنوان دین واحد جهانى پذیرفته شود. بنابراین، دین او بهترین گزینه در راه نیل شاپور به اهداف جهانگیرانه اش به شمار آمد. در عین حال، بنابر نظر نویسنده، مانویت در اصل فرقه اى مزدایى بوده است و به همین سبب مانى را زندیک خوانده، زیرا اساس اندیشه وى بر زند یا تفسیر اوستا قرار داشته و یا به تفسیر تازه اى از اوستا قائل بوده است. و سرانجام، برخلاف نظر برخى محققان خارجى، مانویت اصولاً دینى ایرانى بوده و این نکته روشنى است که در ایران و جهان معاصر مانى به آن اذعان شده است. UR - https://tarikh.nashriyat.ir/node/434 L1 - ER -