@article { author = {Soleymani Amiri, Javad}, title = {قانون‏مندى تاریخ از منظر عقل و دین (1) / جواد سلیمانى}, journal = {تاریخ اسلام درآینه پژوهش 15، پاییز 1386}, volume = {4}, number = {3}, pages = {91-126}, year = {2007}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2423-4028}, eissn = {2980-8375}, doi = {}, abstract = {The scientists who believe that history as a course of events has a certain model have asserted that the course of history is rule-governed. In contrast, some others who have viewed the course of history as casual and unpredictable have actually rejected the idea that society and history are rule-governed. A third group holds this as something impossible to prove or discover. In the Holy Qur'an and the Imams' sayings too, it is stated - explicitly or implictly - that history is rule-governed; and thus, men are invited to learn something from the history of the people in ancient times. So this view has been asserted and approved by many religious scholars as an undoubtable fact. There can be found, however, some disagreements among historians, sociologists, and history philosophers both on whether or not history is rule-governed and on how it is rule-governed. In the first part of the article, the writer has reviewed the existing views on whether history is rule-governed or casual; then he has discussed the relationships between the rules governing history and human freedom. Then, in the second part, he has presented the Qur'anic reasons on this subject and investigated its relationship with human freedom. It is worth noting that, due to the length of this article, the second part of this article will be presented in the next issue of this journal. }, keywords = {}, title_fa = {قانون‏مندى تاریخ از منظر عقل و دین (1) / جواد سلیمانى}, abstract_fa ={دانشمنداني كه حركت تاريخ را داراي مدل خاصي دانسته‏اند، قانون‏مندي حركت تاريخ را مسلم گرفته و در مقابل، برخي كساني كه حركت تاريخ را اتفاقي و غير قابل پيش‏بيني پنداشته‏اند، در حقيقت بر قانون‏مندي حركت جامعه و تاريخ، مهر بطلان زده‏اند. دسته سومي نيز قانون‏مندي تاريخ را در مقام اثبات و اكتشاف غير ممكن شمرده‏اند. در قرآن مجيد و روايات اهل‏بيت عليهم‏السلامنيز به صورت مستقيم يا غير مستقيم بر سنت‏مند بودن تاريخ تأكيد شده و بر همين اساس، انسان‏ها به عبرت‏آموزي از سرگذشت پيشينيان دعوت شده‏اند. از اين رو اين مسئله را علماي ديني تأييد، و امري غير قابل ترديد دانسته‏اند. ولي در ميان مورخان، جامعه‏شناسان و فيلسوفان تاريخ، چه در اصل قانون‏مندي تاريخ و چه در نحوه قانون‏مندي تاريخ، اختلاف‏هايي ديده مي‏شود. نگارنده در اين مقال در بخش نخست، ديدگاه‏هاي موجود در باب قانون‏مندي يا تصادفي بودن تاريخ را بررسي كرده، آن‏گاه درباره رابطه قوانين حاكم بر تاريخ و آزادي انسان بحث نموده، سپس در بخش دوم، برخي از دلايل قرآني را در اين مقوله مطرح كرده است. در مجموع، مقاله حاضر تصادفي بودن حركت تاريخ را نقد و بر سنّت‏مندي تاريخ صحّه مي‏گذارد و رابطه آن را با آزادي انسان بررسي مي‏كند. گفتني است به خاطر طولاني بودن مقاله، بخش دوم آن در شماره آينده همين نشريه منتشر خواهد شد. }, keywords_fa = {قرآن ,فلسفه ,قانون ,تاریخ ,تصادف ,سنّت و آزادی. ,}, url = {https://tarikh.nashriyat.ir/node/500}, eprint = {} }