@article { author = {Mir Muhammadi, Seyed ziyaoddin}, title = {نقد و بررسی نظریه توین‌بی در فلسفه تاریخ}, journal = {تاریخ اسلام درآینه پژوهش 25، بهار 1389}, volume = {7}, number = {1}, pages = {141-159}, year = {2010}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2423-4028}, eissn = {2980-8375}, doi = {}, abstract = {Philosophical studies of history are divided into two branches: 'theoretical or substantive philosophy of history' and 'analytical or critical philosophy of history'. The theoretical philosophy of history is a model of philosophy of realities in which the general meaning and trend of history is studied. The present paper deals with a critical review of Toynbee's view of history. He regards the unit of civilization as the real arena for historical researches or the rational sphere for historical studies. Empirical and inductive approach applied by Toynbee as an essential method in historical study of civilizations is taken to be among the principles and bases governing his theoretical philosophy of history. His model of challenge and response to such challenge is the criterion for taking history as a rule-governed phenomenon, and it is regarded as the origin and the reason for the rise and decline of civilizations. For Toynbee, a civilization ends in establishing a universal religion and all human history or the whole process of emergence of a civilization leads to creative divine justice. For him, Christianity is the final goal of human history and the ultimate goodness for humankind. }, keywords = {theoretical philosophy, history, analytical philosophy of history, history as a rule-governed phenomenon, the model of challenge-response, essence and nature of civilization, }, title_fa = {نقد و بررسی نظریه توین‌بی در فلسفه تاریخ}, abstract_fa ={پژوهش‏های فلسفی تاریخ به دو شاخه «فلسفه نظری یا جوهری تاریخ» و «فلسفه تحلیلی یا انتقادی تاریخ» تقسیم می‏شود. فلسفه‌ی نظری تاریخ، الگویی از فلسفه مضاف به واقعیت‏ها است که در آن معنا و روند کلی جریان تاریخ مطالعه می شود. این مقاله به نقد دیدگاه توین‏بی می پردازد. توین‏بی عرصه واقعی تحقیقات تاریخی یا حوزه‌ی معقول پژوهش تاریخی را واحد تمدن می‏داند. رویکرد تجربی و استقرایی به عنوان روش اساسی او در مطالعه‌ی تاریخی تمدن‏ها از اصول و مبانی حاکم بر فلسفه نظری تاریخ توین‏بی می‏باشد. از نظر توین بی «الگوی چالش ـ پاسخ» معیار قانون مندی تاریخ است و خاستگاه و منشأ پیدایش تمدّن ها محسوب می‏شود. نظر توین‏بی همچنین سرانجام یک تمدن را تأسیس یک دین جهانی می داند و معتقد است که تمام تاریخ بشر یا کل فرآیند یک تمدن به عدل الهیِ خلّاق منتهی می‎‏شود. از نظر توین‏بی مسیحیت، هدف نهایی تاریخ بشر و بالاترین حد خیر برای بشر است.}, keywords_fa = {فلسفه نظری تاریخ ,فلسفه تحلیلی تاریخ ,قانون‏مندی تاریخ ,مدل چالش ـ پاسخ ,چیستی و ماهیت تمدن. ,}, url = {https://tarikh.nashriyat.ir/node/596}, eprint = {} }