@article { author = {ahmadian, Hasan and Khandan(Alviri), Mohsen}, title = {اعتبارسنجی تاریخ از منظر علّامه طباطبائی در تفسیر المیزان}, journal = {تاریخ اسلام درآینه پژوهش 29، بهار 1390}, volume = {8}, number = {1}, pages = {27-38}, year = {2011}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2423-4028}, eissn = {2980-8375}, doi = {}, abstract = {A careful study of the 'Allamah Tabataba'i’s words in his commentary of, Al-Mizan, shows that, to him,history has special importance, necessity and usefulness, and it is valid in itself. No doubt, when the propositions about history contradict with the Qur'anic verses about history, they are rendered invalid. The late Allamah Tabataba'I views history from a particular angle, and describes it as the knowledge of events, the causes and time of their occurrence. He also divides history into two types: narrative and terrestrial. He believes that many relevant questions and paradoxes can be resolved through history. He also considers the historical events whose occurrence is subject of no debate as " incontrovertible historical facts". He holds that the aim of referring to historical events by the Quran is to provide man with lessons and guide him. He attracts the attention to the factors which contribute to the distortion of history, warns the historians about their dangers, and urges them to recognize and avoid them when they dissect the historical propositions. }, keywords = {validation of the history, benefit of history, usefulness of history, validity and significance of history., }, title_fa = {اعتبارسنجی تاریخ از منظر علّامه طباطبائی در تفسیر المیزان}, abstract_fa ={دقت و بررسی در عبارت های علّامه طباطبائی در المیزان، نشانه آن است که تاریخ از نظر وی مهم بوده و ضرورت و فایده داشته و فی حد ذاته معتبر است. البته در صورت تضاد گزاره های تاریخی با آیات تاریخی قرآن، اعتبار گزاره های تاریخی از بین می رود. علّامه طباطبائی، تاریخ را از منظری خاص نگریسته و آن را به معنای شناخت حوادث و علت و زمان پدید آمدن حوادث توصیف می کند و همین طور آن را به دو قسم نقلی و زمینی تقسیم می نماید. ایشان بر این باور است که به وسیله تاریخ می توان پاسخ بسیاری از شبهه ها و سؤا ل های مربوط را ارائه کرد. همچنین ایشان برای حوادث تاریخی که در اصل وقوع آنها اختلاف وجود ندارد، عنوان «مسلمات تاریخی» را به کار برده است. ایشان هدف از یادآوری حوادث تاریخی را در قرآن، عبرت آموزی و هدایت بشر می داند. علّامه طباطبائی برای تاریخ، عوامل فساد در نظر می گیرد و خطر آن را برای مورخ یادآور شده و توجه نمودن به آن را در مقام تجزیه و تحلیل گزاره های تاریخی خواستار می شود.}, keywords_fa = {اعتبارسنجی تاریخ ,سودمندی تاریخ ,فایده تاریخ ,اعتبار تاریخ و معنای تاریخ. ,}, url = {https://tarikh.nashriyat.ir/node/635}, eprint = {https://tarikh.nashriyat.ir/sites/tarikh.nashriyat.ir/files/article-files/2_1.pdf} }