@article { author = {yavari, Mohammad javad and Jabbari, Mohammad reza}, title = {بررسی تاریخی وضعیت خمس در عصر حضور ائمه (ع)}, journal = {تاریخ اسلام درآینه پژوهش 34، بهار و تابستان 1392}, volume = {10}, number = {1}, pages = {105-130}, year = {2013}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2423-4028}, eissn = {2980-8375}, doi = {}, abstract = {One of the religious obligations which God has made incumbent on Muslims as stated in the Glorious Quran is paying Khums. According to Sunni view, the word khums mentioned in the verse 41 of Chapter 8 (Sura Anfal: The Spoils of War) only refers to ghanima (spoils of war). According to the infallible Imams' view, however, khums is not only paid on ghanima but also on the annual profits and gains. Given the importance and status of khums, the Holy Prophet of Islam and the infallible Imams not only elaborated on the instances for which khums must be paid, but also made great efforts to enforce this religious principle. According to this view, the narrations indicating that Shi'a Imams consider khums as lawful, which is related to a specific trend or juncture due to political, economic and social purposes, can by analyzed. It is also obligatory to pay khums during occultation period. Using a descriptive-analytical method, the present paper seeks to resolve the historical doubts cast on this issue and challenge Sunni view on khums in the light of a review of the historical course of development of khums during the presence of the infallible Imams.}, keywords = {khums in the Quran, history of khums, the infallible Imams, Shi'ism., }, title_fa = {بررسی تاریخی وضعیت خمس در عصر حضور ائمه (ع)}, abstract_fa ={یکی از تکالیف شرعی که خداوند در قرآن کریم بر مسلمانان واجب کرده، پرداخت خمس است. برپایه دیدگاه اهل سنت، مصداق خمس در آیه 41 سوره انفال تنها غنایم جنگی است، اما براساس دیدگاه ائمه اطهار(ع)، مصداق خمس تنها غنایم جنگی نبوده، بلکه تمامی منافع و عواید سالیانه را شامل می شود. با توجه به اهمیت و جایگاه خمس، رسول خدا(ص) و امامان معصوم(ع) علاوه بر تبیین مصادیق خمس، برای اجرای آن نیز اهتمام ورزیده اند. طبق این دیدگاه، آن دسته از روایات معصومان(ع) که بر حلیت تصرف در مال متعلَّق خمس دلالت می کند ناظر به شرایط و مقطع خاص و به علت شرایط سیاسی- اقتصادی و اجتماعی بوده است. بنابراین در عصر غیبت هم وجوب پرداخت خمس همچنان باقی است. در این پژوهش تلاش شده تا با بررسی تاریخی وضعیت خمس در عصر حضور، به صورت توصیفی و تحلیلی، شبهه های تاریخی این موضوع و دیدگاه اهل سنت مورد بررسی و نقد قرار گیرد.}, keywords_fa = {معصومان علیهم‏السلام ,تشیع ,خمس ,تاریخ خمس ,}, url = {https://tarikh.nashriyat.ir/node/691}, eprint = {https://tarikh.nashriyat.ir/sites/tarikh.nashriyat.ir/files/article-files/6_6.pdf} }