TY - JOUR ID - 735 TI - مؤلفه های «اقتصاد مقاومتی» در سیره و تبلیغ عالمان دینی متأخر JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 5 LA - fa SN - 2423-4028 AU - Mahdi, Heidari Katayooncheh AD - کارشناس ارشد - علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه صدا و سیما AU - Sayed Ali, Mohammadi AD - کارشناس ارشد - ارتباطات Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 12 IS - 2 SP - 63EP - 87عالمان دینی ,اقتصاد مقاومتی ,روش «داده بنیاد» ,DO - AB - طرح نظریه «اقتصاد مقاومتی» توسط مقام معظم رهبری، به عنوان اقتصادی درون زا، پویا و مبتنی بر اقتضائات دینی و ملی، طرحی است اساسی در جهت نوزایی اقتصاد داخلی و خروج کشور از رکود و وابستگی به بیگانگان. سیرۀ عالمان شیعی در دو سده‌ی اخیر، که کشور بارها آماج هجوم بیگانگان و دست خوش مداخلات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آنان بوده است، می تواند ما را در تعیین راهبردها و راه کارهای اجرایی کردن منویات رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی راهنمایی کند. این تحقیق کوشیده است به روش «داده بنیاد» اندیشه و سیرۀ اقتصادی رهبران دینی دوره‌ی قاجار و اوایل دوره‌ی پهلوی را تحلیل کند و با استخراج مؤلفه های بنیادین افکار و رفتار سیاسی و تبلیغی آنان، الگویی کاربردی برای تبیین بهتر مفهوم اقتصاد مقاومتی مبتنی بر تاریخ و تمدن اسلامی کشور ارائه دهد. UR - https://tarikh.nashriyat.ir/node/735 L1 - https://tarikh.nashriyat.ir/sites/tarikh.nashriyat.ir/files/article-files/3_11.pdf ER -