@article { author = {Mohammadi, Ramezan and Gudarzi , Ebrahim}, title = {بازپژوهی دو اشکال تاریخی بر نظریه‌ی حکومت‌خواهی سیدالشهداء علیه السلام}, journal = {تاریخ اسلام درآینه پژوهش 43، پاییز و زمستان 1396}, volume = {14}, number = {2}, pages = {75-94}, year = {2017}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2423-4028}, eissn = {2980-8375}, doi = {}, abstract = {The decoding of the purposes of Master of Martyrs in the uprising of ‘Ashura has developed in the last 50 years, especially after the victory of the Islamic Revolution, so thatm many scholars have been investigated in the whatness and whyness of this great event. Investigating of the various Shi’ite theories about the uprising of Master of Martyrs show that, two theories of government seeking and martyrdom seeking are more common than other theories. The supporters of these two theories have criticized each other. One of the most important critical questions of the criticizers of the theory of government seeking is that, why Imam (as) did not return to Hejaz after the martyrdom of Muslim ibn Aqeel, and why did Imam (as) left Mecca to Kufa with a two-week delay? Reinvestigation of the two foregoing historical problems, and analysis of the responses of the author of Shahid Javid, which is the only given responses in the last fifty years, this paper proves the inadequacy of the theory of government seeking, and calls for the revision of this theory, and believes that, the falsehood of this theory has already been proven upon the arrival of the news of the martyrdom of Muslim ibn Aqeel to Imam (as).}, keywords = {Master of Martyrs, Kufa, author of Shahid Javid, Tha'labieh, Zubaleh, Muslim ibn Aqeel, the theory of government seeking., }, title_fa = {بازپژوهی دو اشکال تاریخی بر نظریه‌ی حکومت‌خواهی سیدالشهداء علیه السلام}, abstract_fa ={رمزگشایی از هدف یا اهداف سیدالشهدا علیه السلام در برپایی قیام عاشورا، در پنجاه سال اخیر و به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رونق فراوان یافته است و بسیاری از محققان به واکاوی چیستی و چرایی آن واقعة عظیم پرداخته اند. از بررسی نظریه های مختلف شیعی دربارة قیام سیدالشهدا علیه السلام، برمی آید که دو نظریة حکومت خواهی و شهادت طلبی، از دیگر نظریه ها فراگیرتر است. هواداران این دو نظریه، دیدگاه یکدیگر را نقد کرده اند. از مهم ترین پرسش های انتقادی منتقدان نظریة حکومت خواهی، یکی آن است که چرا امام علیه السلام پس از آگاهی از شهادت مسلم بن عقیل به حجاز بازنگشت. دیگر آنکه چرا امام علیه السلام با دو هفته تأخیر، مکه را به سوی کوفه ترک کرد. تحقیق حاضر با بازپژوهی دو اشکال تاریخیِ پیش گفته، و نقد پاسخ های مؤلفِ شهید جاوید ـ که تنها پاسخ های داده شده در پنجاه سال گذشته است ـ به ناکارآمدی نظریة حکومت خواهی پرداخته و از لزوم تجدید نظر در نظریة حکومت خواهی یاد کرده و بر این باور است که نادرستی این نظریه با رسیدن خبر شهادت مُسلم بن عقیل به امام  علیه السلام از پیش اثبات شده است.}, keywords_fa = {کوفه ,سیدالشهداء علیه السلام ,مؤلفِ «شهید جاوید» ,ثعلبیّه ,زُباله ,مُسلم‌بن عقیل ,نظریه حکومت‌خواهی ,}, url = {https://tarikh.nashriyat.ir/node/773}, eprint = {} }