@article { author = {Hojjat, Javad and Haji Taqi , Mohammad}, title = {جریان‌شناسی تاریخ‌نگاری شیعی در مسئلۀ شهادت ائمه اطهار علیهم السلام}, journal = {تاریخ اسلام درآینه پژوهش 47، پاییز و زمستان 1398}, volume = {16}, number = {2}, pages = {23-41}, year = {2019}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2423-4028}, eissn = {2980-8375}, doi = {}, abstract = {The issue of the martyrdom of the infallible Imams has been a contentious issue among historians and narrators. The importance of this issue manifests itself in the extent of the social and political role of Shiite Imams (PBUT). An examination of the “schools” shows that the hadithi school of Qom (Sheikh Saduq) considers the martyrdom of the Imams to be more than a historical report. They consider it to be one of the beliefs (which its denial equals disbelief). But the Baghdad intellectual school of thought (Sheikh Mufid) considers the martyrdom of the Imams (PBUT) as a historical report (like other reports) that has nothing to do with Shiite beliefs (which its confirmation and rejection has nothing to do with faith and disbelief). Therefore, they consider some reports to be valid and others to be doubtful. Shiite historians after Sheikh Mufid have been influenced by both schools. This effectiveness shows that most Shiite historians have accepted the martyrdom of all the Imams, but they did not consider it as a belief. }, keywords = {martyrdom of Imams, Shiite historiography, Sheikh Saduq, Sheikh Mufid., }, title_fa = {جریان‌شناسی تاریخ‌نگاری شیعی در مسئلۀ شهادت ائمه اطهار علیهم السلام}, abstract_fa ={مسئلۀ شهادت ائمة اطهار علیهم السلام از مسائل بحث برانگیز در بین تاریخ نگاران و محدثان بوده است. اهمیت این مسئله به تأثیر آن در میزان نقش آفرینی های اجتماعی و سیاسیِ امامان شیعه برمی گردد. بررسیِ جریان شناسانۀ نگاه علمای شیعه به شهادت ائمه معصوم علیهم السلام نشان می دهد که مکتب حدیثی قم (شیخ صدوق) شهادت ائمه علیهم السلام را فراتر از یک خبر تاریخی، در شمار یکی از باورهای اعتقادی می داند (که ردّ آن معادل کفر است). اما مکتب عقلی بغداد (شیخ مفید) شهادت ائمه علیهم السلام را به عنوان یک خبر تاریخی (مثل دیگر اخبار) می داند که ارتباطی با عقاید شیعی ندارد (که تأیید و ردّ آن، تأثیری در ایمان و کفر داشته باشد). بنابراین، گزارش های شهادت برخی ائمه علیهم السلام را تأیید و بقیه را محل تردید می دانند.     تاریخ نگاران شیعی بعد از شیخ مفید، تأثیرهایی از هر دو مکتب پذیرفته اند. برایند این اثرپذیری ها نشان می دهد که بیشتر تاریخ نگاران شیعه شهادت همۀ ائمه علیهم السلام را پذیرفته اند، اما آن را به عنوان یک باور اعتقادی قلمداد نمی کنند.}, keywords_fa = {شیخ مفید ,شیخ صدوق ,تاریخ‌نگاری شیعه ,شهادت ائمه علیهم السلام ,}, url = {https://tarikh.nashriyat.ir/node/804}, eprint = {https://tarikh.nashriyat.ir/sites/tarikh.nashriyat.ir/files/article-files/2_18.pdf} }