@article { author = {Soleymani Amiri, Javad}, title = {نقد نظریه‌ی «عدم جواز تأثیر باورهای کلامی در تاریخ‌پژوهی»}, journal = {تاریخ اسلام درآینه پژوهش 47، پاییز و زمستان 1398}, volume = {16}, number = {2}, pages = {61-82}, year = {2019}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2423-4028}, eissn = {2980-8375}, doi = {}, abstract = {In addition to the need to demarcate science, there has always been a discussion about the need for science interaction for a better and more fully discover. But some argue that the researcher should not enter into scientific research with their doctrinal assumptions. Accordingly, the separation of theological beliefs from historical research was considered the basic condition of the researcher. From their point of view, mixing theological beliefs in historical research is contrary to objectivism in historical research, and is not compatible with the secular nature of this knowledge. Because it distorts the history. The most important objection to this view is that, firstly, the objectivist approach in the research method is based on incorrect epistemological foundations. Secondly, assuming this, this approach does not imply the impermissibility of the involvement of all theological beliefs in history. Third, this approach is obsolete today. In addition, the involvement of theological beliefs in historiography is inevitable. Because some facts can be discovered with the knowledge of theology. Theology also shows the source of historical knowledge to the historian by proving the reality of some religious texts on history. }, keywords = {objectivism, the method of historiography, secular history, islamic history, Relationship between theology and history, }, title_fa = {نقد نظریه‌ی «عدم جواز تأثیر باورهای کلامی در تاریخ‌پژوهی»}, abstract_fa ={در کنار ضرورت مرزبندی علوم، همواره بحث ضرورت تعامل علوم برای کشف بهتر و کامل واقعیت مطرح بوده است. لیکن برخی معتقدند: محقق نباید با پیش فرض های اعتقادی وارد تحقیقات علمی شود. براین اساس، انسلاخ از اعتقادات کلامی را شرط ورود به تحقیقات تاریخی می انگارند. از منظر آنان، دخالت دادن اعتقادات کلامی در تحقیقات تاریخی، خلاف عینیت گرایی در پژوهش تاریخی است، و با سکولار بودن دانش مذکور سازگاری ندارد؛ زیرا موجب تحریف تاریخ می شود.     در این نوشتار، ابتدا دلایل نظریه‌ی انسلاخ تبیین گردیده، سپس نقد و بررسی می شود. مهم ترین نقدهای این دیدگاه آن است که اولاً، رویکرد عینی گرایی در روش تحقیق، بر مبانی معرفتی نادرستی استوار است. ثانیاً، بر فرض پذیرش، این رویکرد مستلزم عدم جواز دخالت همه‌ی باورهای کلامی در تاریخ نیست. ثالثاً، این رویکرد امروزه منسوخ شده است. علاوه بر این، دخالت اعتقادات کلامی در تاریخ پژوهی امری اجتناب ناپذیر است؛ زیرا بخشی از واقعیت های گذشته با دانش کلام قابل کشف است. همچنین دانش کلام با اثبات واقع نمایی برخی از متون دینیِ ناظر به تاریخ، منبع معرفت بخش تاریخی را به مورخ می نمایاند.}, keywords_fa = {مناسبات کلام و تاریخ ,تاریخ اسلامی ,تاریخ سکولار ,روش تاریخ‌پژوهی ,عینیت‌گرایی ,}, url = {https://tarikh.nashriyat.ir/node/806}, eprint = {https://tarikh.nashriyat.ir/sites/tarikh.nashriyat.ir/files/article-files/4_18.pdf} }