@article { author = {ahmadian, Hasan and Esmaili , Masoumeh}, title = {نقد دیدگاه اتان کلبرگ در تحلیل مفهومی و پیشینه‌شناسی اصطلاح «رافضه»}, journal = {تاریخ اسلام درآینه پژوهش 49، پاییز و زمستان 1399}, volume = {17}, number = {2}, pages = {7-22}, year = {2020}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2423-4028}, eissn = {2980-8375}, doi = {}, abstract = {Ethan Kleberg is a contemporary orientalist and Zionist Shiite scholar active in the field of Shiite studies. He tries to explain the meaning of the term and its background in two studies on the term Rafidah. Kleberg examines the idiomatic meaning of the term and the semantic burden of the term by using early Shiite and Sunni sources. He insists that the term Rafida, which initially had a negative meaning, has been turned into a positive and honorable term by the Shiite Imams. It also follows the history of the term Rafida from the time of Idris the Prophet and later to the history of Islam. His view was interpreted and the gaps in this view were identified in terminology and background knowledge in his critique of qualitative content analysis. The findings of study show that Kleberg first did not distinguish between lexical and idiomatic meaning and neglected lexical semantics; For this reason, in the background, he has confused between two meanings, Secondly, he ultimately failed to prove his claim that the responsibility for proof has a positive meaning for the term Rafidah, and provided a compelling reason, but rather numerous historical and hadith reasons to the contrary. Also, he has not reached a clear conclusion in his articles and has only stated the probabilities, and in the classification of propositions and probabilities, he does not observe the coherence of method and logical order.}, keywords = {Rafidah, Shia, Ethan Kalberg, Criticism., }, title_fa = {نقد دیدگاه اتان کلبرگ در تحلیل مفهومی و پیشینه‌شناسی اصطلاح «رافضه»}, abstract_fa ={اتان کلبرگ، خاورشناس معاصر و شیعه پژوه صهیونیستی و فعال در حوزۀ مطالعات شیعی است. او در دو مقاله ای که در خصوص اصطلاح رافضه تدوین کرده، در تلاش برای تبیین معنای این اصطلاح و پیشینه شناسی آن است. کلبرگ با استفاده از منابع متقدم شیعه و اهل سنت، معنای اصطلاحی رافضه و بار معنایی این اصطلاح را مورد بررسی قرار می دهد. او بر این نکته اصرار دارد که اصطلاح رافضه که ابتدا دارای معنایی منفی بوده، توسط ائمۀ شیعه به اصطلاحی مثبت و افتخارآمیز بدل شده است. همچنین پیشینۀ اصطلاح رافضه را از زمان ادریس نبی و بعد از آن حضرت موسی تا تاریخ اسلام دنبال می کند. در نقد دیدگاه او به روش تحلیل محتوای کیفی، به تفسیر دیدگاه وی و شناسایی خلأهای این دیدگاه در اصطلاح شناسی و شناخت پیشینه پرداخته شد. یافته های پژوهش نشان داد که کلبرگ اولاً میان معنای لغوی و اصطلاحی قائل به تمایز نشده و از مفهوم شناسی لغوی غفلت نموده است؛ به همین دلیل در پیشینه نیز میان دو معنا خلط کرده است؛ ثانیاً او در نهایت نتوانسته مدعای خود را که اثبات بار معنایی مثبت برای اصطلاح رافضه است، به اثبات برساند و دلیل متقنی ارائه کند، بلکه دلایل متعدد تاریخی و حدیثی خلاف این ادعا را نشان می دهد. همچنین وی در مقالات خود به نتیجۀ روشن نرسیده و صرفاً احتمالات را بیان کرده است و در دسته بندی اقوال و احتمالات نیز انسجام روشی و نظم منطقی را رعایت نمی کند.}, keywords_fa = {شیعه ,نقد ,اتان کلبرگ ,رفض ,رافضه ,}, url = {https://tarikh.nashriyat.ir/node/817}, eprint = {https://tarikh.nashriyat.ir/sites/tarikh.nashriyat.ir/files/article-files/1_20.pdf} }