این پژوهه با هدف بازنمود نقش ضعف باور به ربوبیت تشریعی در عرصه فرهنگی سامان یافته است. این مقاله با روش «توصیفی ـ تحلیلی» و برحسب دستاورد یا نتیجه تحقیق، از نوع «توسعهای ـ کاربردی» و از لحاظ هدف تحقیق، از نوع «اکتشافی» و به لحاظ نوع دادههای مورد استفاده، «کیفی» است. همچنین روش این تحقیق به علت استفاده از چهارچوب نظری، «منطقی» است. ازاینرو در مطالعه، دستهبندی گزارشها و تحلیل تاریخ، از راهبرد «قیاسی» استفاده کرده است. بدینروی با رویکرد «تاریخی ـ کلامی» و «روانشناسی اجتماعی»، برای گزینش چهارچوب نظری مناسب است و از تعامل دو علم همگون (کلام و روانشناسی) با تحقیقاتِ تاریخی بهره برده است. نتایج حاصل از تحلیل و ترکیب دادههای جمعآوریشده نشان میدهد که «محوریت ارزشهای مادی در هنجارسازی فرهنگی»، «تداوم رفتارهای اجتماعی جاهلی»، «عدم مرجعیت قرآن و سنت نبوی در کنشگری فرهنگی» و «به رسمیت شناختن ضدفرهنگها در جامعه» از جمله موارد مهم در بروندادشناسی ضعف باور به ربوبیت تشریعی در رویکرد فرهنگی خلفا به شمار میرود.
Output Analysis of the Weakness of Belief in Legislative Sovereignty in the Cultural Approach of the Caliphate School
Abstract:
This study was organized with the aim of showing the role of weak belief in legislative sovereignty in the cultural field. This article is "descriptive-analytical" and "developmental-applicative" in terms of the achievement or result of the research, "exploratory" in terms of the purpose of the research, and "qualitative" in terms of the type of data used. Also, the method of this research is "logical" due to the use of a theoretical framework. Therefore, it has used the "deductive" strategy in studying, categorizing reports and analyzing history. Thus, with the "historical-theological" and "social psychology" approaches, it is suitable for choosing a theoretical framework and has benefited from the interaction of two homogeneous sciences (theology and psychology) with historical research. The results of the analysis and combination of the collected data show that "the centrality of material values in cultural norming", "the continuation of ignorant social behaviors", "the lack of authority of the Quran and the prophetic tradition in cultural activism" and "the recognition of countercultures in society" are among the important cases in the weakness of belief in legislative sovereignty in the cultural approach of the caliphs.
نهج البلاغه، تصحیح محمد عساف و فرید سید، تحقیق صادق موسوی، مشهد، موسسة الامام صاحب الزمان(عج)، 1418ق.
ابراهیمی، صبا، بررسی چگونگی احیای سنن جاهلی عرب در اسلام با تکیه بر قبیله گرایی و عصبیت عربی (از رحلت پیامبر اکرم(ص) تا تأسیس دولت بنی امیه)، پایاننامه کارشناسی ارشد، کرمانشاه، دانشگاه رازی، 1396.
ابنابی الحدید، عزالدین ابوحامد، شرح نهج البلاغه، تصحیح محمد ابوالفضل ابراهیم، قم، کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی، 1337.
ابناثیر، علىبن محمد، الکامل فی التاریخ، بیروت، دار صادر، 1385ق.
ابنحنبل، احمدبن محمد، مسند الامام احمدبن حنبل، تحقیق محمد رضوان عرقسوسی و دیگران، بیروت، مؤسسة الرسالة، 1416ق.
ابنسعد، محمد، الطبقات الکبرى، تحقیق محمد عبد القادر عطا، بیروت، دار الکتب العلمیه، 1410ق.
ابنشاذان، فضلبن شاذان، الایضاح، بیروت، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، 1402ق.
ابنعبد البر، یوسفبن عبدالله، جامع بیان العلم و فضله و ما ینبغی فی روایته و حمله، بیروت، دارالفکر، بیتا.
ابنعساکر، علیبن حسن، تاریخ مدینه دمشق و ذکر فضلها و تسمیة من حلها من الاماثل او اجتاز بنواحیها من واردیها و اهلها، تحقیق علی شیری، بیروت، دارالفکر، 1415ق.
رهنی، فاطمه و احمد صادقی، «عوامل پنهانی کنش اجتماعی با تأکید بر ساختار اجتماعی»، در: چهارمین همایش ملی مشاوره و سلامت روان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان، 1395،https://civilica.com/doc/621000 .
زرگرینژاد، غلامحسین، تاریخ صدر اسلام (عصر نبوت)، تهران، سمت، 1378.
زمخشری، محمودبن عمر، الفائق فی غریب الحدیث والأثر، تحقیق علی محمد البجاوی و محمد ابوالفضل ابراهیم، بیجا، عیسی البابی الحلبی و الشرکاه، بیتا.
سبحانی، جعفر، بحوث فی الملل و النحل، قم، مؤسسة النشر الاسلامی، بیتا.
سلیمانی، جواد، تاریخ تحلیلی اسلام (از عصر جاهلی تا عصر عاشورا)، چ دوم، قم، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1391.
شاوی، علی، با کاروان حسینی از مدینه تا مدینه، ترجمة عبدالحسین بینش، چ دوم، قم، زمزم هدایت، 1386.
شرف الدین، سیدعبدالحسین، اجتهاد در مقابل نص، ترجمة علی دوانی، چ نهم، قم، دفتر انتشارات اسلامی، 1383.
شرف الدین، سیدعبدالحسین، النص و الاجتهاد، بیروت، ابو مجتبی، 1404ق.
شهبازی، محمد، بررسی علل و زمینههای مخالفت صحابه با رسول اکرم(ص) در عصر نبوی، قم، حوزة علمیه، 1393.
شهرستانی، محمدبن عبدالکریم، الملل و النحل، تحقیق محمد بدران، قم، شریف الرضی، 1364.
شهیدی، سیدجعفر، زندگانی فاطمه زهرا(س)، چ بیست و پنجم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1376.
میرمحمدی، سیدضیاءالدین، «چیستی، اعتبار و کاربست نظریه دینی در علم تاریخ»، 1397، اندیشه نوین دینی، ش 54، ص 87-106.
موسوینژاد، سیدمحمدمهدی و جواد سلیمانی امیری، «راهکار سنجش باورهای توحیدی قلبی براساس اندیشه علامه طباطبائی و آیتالله مصباح یزدی»، 1402، معرفت اخلاقی، ش 2، ص 27-40.
ﻧﻮﺭﯼ، ﻧﺠﯿﺐالله، «عوامل و ساختار انگیزش رفتار انسان در اندیشه علامه طباطبائی»، 1396، ﺭﻭﺍﻧﺸﻨﺎﺳﯽ ﻭ ﺩﯾﻦ، ش 40، ص 5-22.
واقدى، محمدبن عمر، کتاب الردة مع نبذة من فتوح العراق و ذکر المثنىبن حارثة الشیبانى، تصحیح محمدبن اعثم کوفی، تحقیق یحیى وهیب الجبورى، بیروت، دار الغرب الاسلامى، 1410ق.
واقدى، محمدبن عمر، المغازى، تحقیق مارسدن جونس، چ سوم، بیروت، مؤسسة الأعلمى، 1409ق.
موسوی نژاد، سیدمحمدمهدی، عرفان، امیرمحسن.(1403) بروندادشناسی ضعف باور به ربوبیت تشریعی در رویکرد فرهنگی مکتب خلفا. دو فصلنامه تاریخ اسلام درآینه پژوهش، 21(1)، 87-106 https://doi.org/10.22034/tarikh.2024.2020755
سیدمحمدمهدی موسوی نژاد؛ امیرمحسن عرفان."بروندادشناسی ضعف باور به ربوبیت تشریعی در رویکرد فرهنگی مکتب خلفا". دو فصلنامه تاریخ اسلام درآینه پژوهش، 21، 1، 1403، 87-106
موسوی نژاد، سیدمحمدمهدی، عرفان، امیرمحسن.(1403) 'بروندادشناسی ضعف باور به ربوبیت تشریعی در رویکرد فرهنگی مکتب خلفا'، دو فصلنامه تاریخ اسلام درآینه پژوهش، 21(1), pp. 87-106
موسوی نژاد، سیدمحمدمهدی، عرفان، امیرمحسن. بروندادشناسی ضعف باور به ربوبیت تشریعی در رویکرد فرهنگی مکتب خلفا. تاریخ اسلام درآینه پژوهش، 21, 1403؛ 21(1): 87-106