تاریخ دریافت: 1402/12/28
تاریخ پذیرش: 1403/07/14
چکیده:
نویسنده¬ی کتاب «جانشینی حضرت محمد (ص)» در مقدمه کتاب دیدگاه خودش را در باره مسأله¬ی جانشینی پیامبر خاتم(ص)از منظر قرآن مطرح کرده است و از مجموع آیاتِ مورد تحلیل به این نتیجه است که در سلسله¬ی انبیای پیشین، خلافت موروثی بوده و وراثت خاندانی، اساس جانشینی به¬ شمار می¬آمده است و این حکم در باره جانشینی حضرت محمد(ص) نیز می توانست جاری باشد. اما با درگذشت ناگهانی او این فرصت پدید نیامد. همچنین ایشان بر این باور است¬که در قرآن هیچ اشاره¬ای به مسأله خلافت بعد از پیامبر اکرم(ص)نشده است. و آن حضرت در این امر خطیر منتظر وحی بود که آیه خاصی نازل نشد و آن حضرت نیز در این باره مطلبی نفرمود.
این مقاله با استفاده از روش توصیف و تحلیل، در چند محور دیدگاه مذکور را نقد کرده است و نشان داده است اولا: اساس جانشینی از منظر قرآن، شایستگی معنوی و علمی است، نه فقط وراثت و پیوند خاندانی ثانیا قرآن در باره جانشینی حضرت محمد(ص) ساکت نبوده است. ثالثا: پیامبر اکرم رسما در هیجدهم ذی حجه سال دهم هجری در غدیر خم رسما جانشین خودش را معرفی کرده است.
Article data in English (انگلیسی)
Title:
Analysis and criticism of Wilfred Madelong's view about the caliphate after the Holy Prophet (PBUH) from the perspective of the Qur'an in the book Succession of Prophet Muhammad (PBUH)
Abstract:
The author of the book "The Succession of Prophet Muhammad (PBUH)" in the introduction of the book has presented his opinion about the issue of the succession of the Holy Prophet (PBUH) from the perspective of the Qur'an, and from the total of the analyzed verses, he has come to the conclusion that in the series of The previous prophets had a hereditary caliphate, and family inheritance was considered the basis of succession, and this ruling could also apply to the succession of Prophet Muhammad (PBUH). But with his sudden death, this opportunity did not arise. He also believes that there is no reference to the issue of caliphate after the Holy Prophet (PBUH) in the Qur'an. And that Imam was waiting for a revelation in this regard, but no specific verse was revealed and he did not say anything about it either.
Using description and analysis method, this article has criticized the mentioned point of view in several aspects and has shown that first: the basis of succession from the perspective of the Quran is spiritual and scientific merit, not just inheritance and family ties; secondly, the Quran about the succession of Prophet Muhammad (S) has not been silent. Thirdly: The Holy Prophet officially announced his successor in Ghadir Kham on the 18th of Dhu Hijjah of the 10th year of Hijri.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
رحمانی، مهدی، عبدالمحمدی بنچناری، حسین، جاودان، محمد.(1404) بررسی و نقد دیدگاه ویلفرد مادلونگ درباره خلافت پس از پیامبر اکرم(ص) ازمنظر قرآن در کتاب جانشینی حضرت محمد(ص). دو فصلنامه تاریخ اسلام در آینه پژوهش، 1(1)، - https://doi.org/10.22034/tarikh.2024.5000491
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
مهدی رحمانی؛ حسین عبدالمحمدی بنچناری؛ محمد جاودان."بررسی و نقد دیدگاه ویلفرد مادلونگ درباره خلافت پس از پیامبر اکرم(ص) ازمنظر قرآن در کتاب جانشینی حضرت محمد(ص)". دو فصلنامه تاریخ اسلام در آینه پژوهش، 1، 1، 1404، -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
رحمانی، مهدی، عبدالمحمدی بنچناری، حسین، جاودان، محمد.(1404) 'بررسی و نقد دیدگاه ویلفرد مادلونگ درباره خلافت پس از پیامبر اکرم(ص) ازمنظر قرآن در کتاب جانشینی حضرت محمد(ص)'، دو فصلنامه تاریخ اسلام در آینه پژوهش، 1(1), pp. -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
رحمانی، مهدی، عبدالمحمدی بنچناری، حسین، جاودان، محمد. بررسی و نقد دیدگاه ویلفرد مادلونگ درباره خلافت پس از پیامبر اکرم(ص) ازمنظر قرآن در کتاب جانشینی حضرت محمد(ص). تاریخ اسلام در آینه پژوهش، 1, 1404؛ 1(1): -