تاریخ اسلام درآینه پژوهش، سال دوازدهم، شماره دوم، پیاپی 39، پاییز و زمستان 1394، صفحات 67-

    مؤلفه های «اقتصاد مقاومتی» در سیره و تبلیغ عالمان دینی متأخر

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    مهدی حیدری کتایونچه / *کارشناس ارشد - علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه صدا و سیما / heidari.resaneh@gmail.com
    سیدعلی محمدی متکازینی / *کارشناس ارشد - ارتباطات
    چکیده: 
    طرح نظریه «اقتصاد مقاومتی» توسط مقام معظم رهبری، به عنوان اقتصادی درون زا، پویا و مبتنی بر اقتضائات دینی و ملی، طرحی است اساسی در جهت نوزایی اقتصاد داخلی و خروج کشور از رکود و وابستگی به بیگانگان. سیرۀ عالمان شیعی در دو سدة اخیر، که کشور بارها آماج هجوم بیگانگان و دست خوش مداخلات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آنان بوده است، می تواند ما را در تعیین راهبردها و راه کارهای اجرایی کردن منویات رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی راهنمایی کند. این تحقیق کوشیده است به روش «داده بنیاد» اندیشه و سیرۀ اقتصادی رهبران دینی دورة قاجار و اوایل دورة پهلوی را تحلیل کند و با استخراج مؤلفه های بنیادین افکار و رفتار سیاسی و تبلیغی آنان، الگویی کاربردی برای تبیین بهتر مفهوم اقتصاد مقاومتی مبتنی بر تاریخ و تمدن اسلامی کشور ارائه دهد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال دوازدهم، شماره دوم، پیاپی 39، پاییز و زمستان 1394

    مهدی حیدری کتایونچه/ دانشجوی دکتری مدیریت رسانه مرکز پژوهش صدا و سیما heidari.resaneh@gmail.com

    سیدعلی محمدی متکازینی / کارشناسی ارشد علوم ارتباطات مرکز پژوهش صدا و سیما Seyyedali48@yahoo.com

    دریافت: 17/05/1394ـ پذیرش: 01/11/1394

    چکیده

    طرح نظریه «اقتصاد مقاومتی» توسط مقام معظم رهبری، به عنوان اقتصادی درون زا، پویا و مبتنی بر اقتضائات دینی و ملی، طرحی است اساسی در جهت نوزایی اقتصاد داخلی و خروج کشور از رکود و وابستگی به بیگانگان. سیرۀ عالمان شیعی در دو سدة اخیر، که کشور بارها آماج هجوم بیگانگان و دست خوش مداخلات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آنان بوده است، می تواند ما را در تعیین راهبردها و راه کارهای اجرایی کردن منویات رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی راهنمایی کند. این تحقیق کوشیده است به روش «داده بنیاد» اندیشه و سیرۀ اقتصادی رهبران دینی دورة قاجار و اوایل دورة پهلوی را تحلیل کند و با استخراج مؤلفه های بنیادین افکار و رفتار سیاسی و تبلیغی آنان، الگویی کاربردی برای تبیین بهتر مفهوم اقتصاد مقاومتی مبتنی بر تاریخ و تمدن اسلامی کشور ارائه دهد.

    کلیدواژه ها: اقتصاد مقاومتی، عالمان دینی، روش «داده بنیاد».

     

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حیدری کتایونچه، مهدی، محمدی متکازینی، سیدعلی.(1394) مؤلفه های «اقتصاد مقاومتی» در سیره و تبلیغ عالمان دینی متأخر. دو فصلنامه تاریخ اسلام درآینه پژوهش، 12(2)، 67-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مهدی حیدری کتایونچه؛ سیدعلی محمدی متکازینی."مؤلفه های «اقتصاد مقاومتی» در سیره و تبلیغ عالمان دینی متأخر". دو فصلنامه تاریخ اسلام درآینه پژوهش، 12، 2، 1394، 67-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حیدری کتایونچه، مهدی، محمدی متکازینی، سیدعلی.(1394) 'مؤلفه های «اقتصاد مقاومتی» در سیره و تبلیغ عالمان دینی متأخر'، دو فصلنامه تاریخ اسلام درآینه پژوهش، 12(2), pp. 67-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حیدری کتایونچه، مهدی، محمدی متکازینی، سیدعلی. مؤلفه های «اقتصاد مقاومتی» در سیره و تبلیغ عالمان دینی متأخر. تاریخ اسلام درآینه پژوهش، 12, 1394؛ 12(2): 67-