صفحهها: 05-
تاریخ دریافت: 1396/03/06تاریخ پذیرش: 1397/06/14
چکیده:
در شمارة هفدهم مجلة «مطالعات تاریخ اسلام»، مقاله ای تحت عنوان «بررسی مناسبات متوکل خلیفة عباسی با علویان» چاپ شد. این مقاله برخی از انگاره های مشهور تاریخی را زیرسؤال برد. ناصبی بودن متوکل، علوی ستیزی، تخریب و شخم زدن مرقد امام حسین علیه السلام، قتل ناصبیانة ابن سکیت، توهین، تمسخر و جسارت به امیرمؤمنان علی علیه السلام و برخی اقدامات دیگر وی، از جمله مواردی هستند که از سوی نگارندگان مورد تردید قرار گرفتند. فرضیة پژوهش حاضر بر این است که که مقالة یادشده به دلیل داشتن خطاهای بسیار، به ویژه در حوزة روش شناسی، تحلیل و نحوة برخورد با منابع و گزارش های تاریخی و نوع نگاه غیرعالمانة نویسندگان به تاریخ اسلام، دچار نتیجه گیری های اشتباه شده اند. بنابراین، به منظور داوری علمی، مقالة یادشده مورد نقد قرار گرفت و ناصبی بودن متوکل و وقوع جنایات ذکرشده، بار دیگر با نگاهی دقیق تر به اثبات رسید.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
سال چهاردهم، شماره دوم، پیاپی 43، پاییز و زمستان 1396
محی الدین سلطانی فر / کارشناس ارشد تاریخ تشیع مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره soltanifar68@gmail.com محمدجواد یاوری سرتختی / استادیار گروه تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام javadyavari@yahoo.com
دریافت: 7/3/96ـ پذیرش: 19/9/96 چکیده
در شمارة هفدهم مجلة «مطالعات تاریخ اسلام»، مقاله ای تحت عنوان «بررسی مناسبات متوکل خلیفة عباسی با علویان» چاپ شد. این مقاله برخی از انگاره های مشهور تاریخی را زیرسؤال برد. ناصبی بودن متوکل، علوی ستیزی، تخریب و شخم زدن مرقد امام حسین علیه السلام، قتل ناصبیانة ابن سکیت، توهین، تمسخر و جسارت به امیرمؤمنان علی علیه السلام و برخی اقدامات دیگر وی، از جمله مواردی هستند که از سوی نگارندگان مورد تردید قرار گرفتند. فرضیة پژوهش حاضر بر این است که که مقالة یادشده به دلیل داشتن خطاهای بسیار، به ویژه در حوزة روش شناسی، تحلیل و نحوة برخورد با منابع و گزارش های تاریخی و نوع نگاه غیرعالمانة نویسندگان به تاریخ اسلام، دچار نتیجه گیری های اشتباه شده اند. بنابراین، به منظور داوری علمی، مقالة یادشده مورد نقد قرار گرفت و ناصبی بودن متوکل و وقوع جنایات ذکرشده، بار دیگر با نگاهی دقیق تر به اثبات رسید. کلیدواژه ها: متوکل، منتصر، عباسیان، امام هادی علیه السلام، علویان، ناصبی، ابن سکیت.