تاریخ اسلام درآینه پژوهش، سال چهاردهم، شماره دوم، پیاپی 43، پاییز و زمستان 1396، صفحات 75-

    بازپژوهی دو اشکال تاریخی بر نظریة حکومت‌خواهی سیدالشهداء علیه السلام

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    رمضان محمدی / *استادیار - گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
    ابراهیم گودرزی / *دانشجوی دکتری - باقرالعلوم علیه السلام / ebrahim1192@chmail.ir
    چکیده: 
    رمزگشایی از هدف یا اهداف سیدالشهدا علیه السلام در برپایی قیام عاشورا، در پنجاه سال اخیر و به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رونق فراوان یافته است و بسیاری از محققان به واکاوی چیستی و چرایی آن واقعة عظیم پرداخته اند. از بررسی نظریه های مختلف شیعی دربارة قیام سیدالشهدا علیه السلام، برمی آید که دو نظریة حکومت خواهی و شهادت طلبی، از دیگر نظریه ها فراگیرتر است. هواداران این دو نظریه، دیدگاه یکدیگر را نقد کرده اند. از مهم ترین پرسش های انتقادی منتقدان نظریة حکومت خواهی، یکی آن است که چرا امام علیه السلام پس از آگاهی از شهادت مسلم بن عقیل به حجاز بازنگشت. دیگر آنکه چرا امام علیه السلام با دو هفته تأخیر، مکه را به سوی کوفه ترک کرد. تحقیق حاضر با بازپژوهی دو اشکال تاریخیِ پیش گفته، و نقد پاسخ های مؤلفِ شهید جاوید ـ که تنها پاسخ های داده شده در پنجاه سال گذشته است ـ به ناکارآمدی نظریة حکومت خواهی پرداخته و از لزوم تجدید نظر در نظریة حکومت خواهی یاد کرده و بر این باور است که نادرستی این نظریه با رسیدن خبر شهادت مُسلم بن عقیل به امام  علیه السلام از پیش اثبات شده است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال چهاردهم، شماره دوم، پیاپی 43، پاییز و زمستان 1396

    رمضان محمدی / استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه    rmohammadi@rihu.ac.ir  
    ابراهیم گودرزی/ دانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام    egoodarzi1192@chmail.ir
    دریافت: 13/5/96ـ پذیرش: 18/9/96
    چکیده
    رمزگشایی از هدف یا اهداف سیدالشهدا علیه السلام در برپایی قیام عاشورا، در پنجاه سال اخیر و به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رونق فراوان یافته است و بسیاری از محققان به واکاوی چیستی و چرایی آن واقعة عظیم پرداخته اند. از بررسی نظریه های مختلف شیعی دربارة قیام سیدالشهدا علیه السلام، برمی آید که دو نظریة حکومت خواهی و شهادت طلبی، از دیگر نظریه ها فراگیرتر است. هواداران این دو نظریه، دیدگاه یکدیگر را نقد کرده اند. از مهم ترین پرسش های انتقادی منتقدان نظریة حکومت خواهی، یکی آن است که چرا امام علیه السلام پس از آگاهی از شهادت مسلم بن عقیل به حجاز بازنگشت. دیگر آنکه چرا امام علیه السلام با دو هفته تأخیر، مکه را به سوی کوفه ترک کرد. تحقیق حاضر با بازپژوهی دو اشکال تاریخیِ پیش گفته، و نقد پاسخ های مؤلفِ شهید جاوید ـ که تنها پاسخ های داده شده در پنجاه سال گذشته است ـ به ناکارآمدی نظریة حکومت خواهی پرداخته و از لزوم تجدید نظر در نظریة حکومت خواهی یاد کرده و بر این باور است که نادرستی این نظریه با رسیدن خبر شهادت مُسلم بن عقیل به امام  علیه السلام از پیش اثبات شده است.
    کلیدواژه ها: سیدالشهداء علیه السلام، کوفه، مؤلفِ «شهید جاوید»، ثعلبیّه، زُباله، مُسلم بن عقیل، نظریة حکومت خواهی.

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدی، رمضان، گودرزی، ابراهیم.(1396) بازپژوهی دو اشکال تاریخی بر نظریة حکومت‌خواهی سیدالشهداء علیه السلام. دو فصلنامه تاریخ اسلام درآینه پژوهش، 14(2)، 75-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    رمضان محمدی؛ ابراهیم گودرزی."بازپژوهی دو اشکال تاریخی بر نظریة حکومت‌خواهی سیدالشهداء علیه السلام". دو فصلنامه تاریخ اسلام درآینه پژوهش، 14، 2، 1396، 75-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدی، رمضان، گودرزی، ابراهیم.(1396) 'بازپژوهی دو اشکال تاریخی بر نظریة حکومت‌خواهی سیدالشهداء علیه السلام'، دو فصلنامه تاریخ اسلام درآینه پژوهش، 14(2), pp. 75-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدی، رمضان، گودرزی، ابراهیم. بازپژوهی دو اشکال تاریخی بر نظریة حکومت‌خواهی سیدالشهداء علیه السلام. تاریخ اسلام درآینه پژوهش، 14, 1396؛ 14(2): 75-