تاریخ اسلام درآینه پژوهش، سال پانزدهم، شماره اول، پیاپی 44، بهار و تابستان 1397، صفحات 57-

    علت حضور نیافتن جریان روشن‌فکری در نهضت تحریم تنباکو

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    ابوذر مظاهری مقدم / *استادیار - گروه تاریخ اندیشه معاصر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / mashrooteh@qabas.net
    چکیده: 
    نهضت تحریم تنباکو را می توان اولین نهضت بیداری ایرانیان در تاریخ معاصر دانست. این نهضت در عصری به وقوع پیوست که ایران اسلامی به وسیلة استبداد و استعمار دچار ضعف و نابسامانی شدیدی شده بود. در این نهضت، با اینکه اقشار و گروه های گوناگون اجتماعی شرکت داشتند، جریان روشن فکری (گروه تحصیل کردة اروپایی) به رغم گفتمان اصلاحاتی که همیشه مدعی آن بوده است، نقش ناچیزی ایفا کرد. در این اثر، سعی شده است علل این حضور نیافتن بررسی شود. به نظر می رسد کج فهمی و تحلیل نادرست این جریان از واقعیت های جاری ایران در این دوره عامل اصلی این حضور کم رنگ بود. درک و موضع نادرست این جریان در برابر سه طرف اصلی درگیر در این نهضت (یعنی: مردم و فرهنگ سیاسی آنها؛ استبداد و دستگاه سلطنت قاجاری؛ استعمار و میزان نفوذ آن) موجب شد این جریان نتواند در نهضتی که به راستی آن را «مادر نهضت های معاصر ایران» می توان دانست، نقش ایفا کند. آنها می توانستند با تکیه بر بیداری مردم و استفاده از ظرفیت های فرهنگی ـ سیاسی آنها، به جای خرافی خواندن اعتقادات و تحقیر فرهنگ سیاسی ـ دینی مردم، و نیز با تکیه بر نگاه واقع بینانه نسبت به ماهیت استبدادی حکومت ایران و اصلاح گری واقعی به جای داشتن یک نگاه ضداستبدادی متأثر از شرایط غرب و نیز با بی اعتمادی به استعمار و کشورهای بیگانه، به جای خوش بینی به خیرخواهی آنها و خوش حالی از حضور آنها در ایران در کنار دیگر اقشار مردم، نقش مهم و بسزایی در این نهضت ایفا کنند.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال پانزدهم، شماره اول، پیاپی 44، بهار و تابستان 1397

    ابوذر مظاهری مقدم / استادیار مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره    mashrooteh@qabas.net
    دریافت: 30/10/96ـ پذیرش: 25/05/97
    چکیده
    نهضت تحریم تنباکو را می توان اولین نهضت بیداری ایرانیان در تاریخ معاصر دانست. این نهضت در عصری به وقوع پیوست که ایران اسلامی به وسیلة استبداد و استعمار دچار ضعف و نابسامانی شدیدی شده بود. در این نهضت، با اینکه اقشار و گروه های گوناگون اجتماعی شرکت داشتند، جریان روشن فکری (گروه تحصیل کردة اروپایی) به رغم گفتمان اصلاحاتی که همیشه مدعی آن بوده است، نقش ناچیزی ایفا کرد. در این اثر، سعی شده است علل این حضور نیافتن بررسی شود. به نظر می رسد کج فهمی و تحلیل نادرست این جریان از واقعیت های جاری ایران در این دوره عامل اصلی این حضور کم رنگ بود. درک و موضع نادرست این جریان در برابر سه طرف اصلی درگیر در این نهضت (یعنی: مردم و فرهنگ سیاسی آنها؛ استبداد و دستگاه سلطنت قاجاری؛ استعمار و میزان نفوذ آن) موجب شد این جریان نتواند در نهضتی که به راستی آن را «مادر نهضت های معاصر ایران» می توان دانست، نقش ایفا کند. آنها می توانستند با تکیه بر بیداری مردم و استفاده از ظرفیت های فرهنگی ـ سیاسی آنها، به جای خرافی خواندن اعتقادات و تحقیر فرهنگ سیاسی ـ دینی مردم، و نیز با تکیه بر نگاه واقع بینانه نسبت به ماهیت استبدادی حکومت ایران و اصلاح گری واقعی به جای داشتن یک نگاه ضداستبدادی متأثر از شرایط غرب و نیز با بی اعتمادی به استعمار و کشورهای بیگانه، به جای خوش بینی به خیرخواهی آنها و خوش حالی از حضور آنها در ایران در کنار دیگر اقشار مردم، نقش مهم و بسزایی در این نهضت ایفا کنند.
    کلیدواژه ها: نهضت تحریم، جریان روشن فکری، استعمار، استبداد.


    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مظاهری مقدم، ابوذر.(1397) علت حضور نیافتن جریان روشن‌فکری در نهضت تحریم تنباکو. دو فصلنامه تاریخ اسلام درآینه پژوهش، 15(1)، 57-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ابوذر مظاهری مقدم."علت حضور نیافتن جریان روشن‌فکری در نهضت تحریم تنباکو". دو فصلنامه تاریخ اسلام درآینه پژوهش، 15، 1، 1397، 57-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مظاهری مقدم، ابوذر.(1397) 'علت حضور نیافتن جریان روشن‌فکری در نهضت تحریم تنباکو'، دو فصلنامه تاریخ اسلام درآینه پژوهش، 15(1), pp. 57-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مظاهری مقدم، ابوذر. علت حضور نیافتن جریان روشن‌فکری در نهضت تحریم تنباکو. تاریخ اسلام درآینه پژوهش، 15, 1397؛ 15(1): 57-