تاریخ اسلام درآینه پژوهش، سال پانزدهم، شماره دوم، پیاپی 45، پاییز و زمستان 1397، صفحات 05-

    تأملی در کارکرد توحید عبادی نسبت به مظاهر عینی و مادی تمدن نوین‌ اسلامی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    محمد پورعباس / *دکتری - مدرسی معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی / mpoor30@yahoo.com
    محمدرضا ابراهیم نژاد / *دانشیار - گروه معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی / ebrahimnejad64@yahoo.com
    علی کربلایی پازوکی / *دانشیار - گروه معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی
    چکیده: 
    پذیرش ربوبیت مطلق الهی، نویدبخش عبودیت تام انسان در زندگی این جهانی بوده، و یگانه پرستی او در تمام ساحت های حیات را به منصة ظهور می رساند. در همین زمینه و با تحلیل مفهومی و تبیین چیستی توحید عبادی، این حقیقت نمایان می شود که این مرتبه از توحید، ازیک سو، متضمن جهت دهی به انگیزه های شخص موحِّد است، و از سوی دیگر، تحدیدکنندة اعمال او در تمام عرصه های حیات، از جمله حیات اجتماعی به شمار می رود. براین اساس، ازآنجاکه رویش تمدنی جدید به عنوان فعلی بشری، آن هم مطابق آموزه های اسلامی و در گسترة کشورهای مسلمان در پرتو حضور و تأثیرگزاری خداوند، امکان پذیر است، این پژوهش کوشیده با روشی تحلیلی، در کارکردهای توحید عبادی، به عنوان یکی از جلوه های زیبای توحیدی نسبت به مظاهر مادی و عینی تمدن تأمل کند. خروجی این تأملات موضوعاتی همچون تلاش انسان در جهت آبادنی زمین؛ صیانت از طبیعت؛ رعایت ضوابط شرعی؛ پرهیز از تشبه به کفار؛ و اتقان و استحکام و زیباسازی که می تواند به عنوان مهم ترین کارکردهای توحید عبادی در این بخش از تمدن نوین اسلامی، مطمح نظر قرار گیرد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال پانزدهم، شماره دوم، پیاپی 45، پاییز و زمستان 1397

    محمدرضا ابراهیم نژاد / دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی    Ebrahimnejad@atu.ac.ir
    محمد پورعباس / دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی         poor30@yahoo.com
    علی کربلائی پازوکی / دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی     karbalaei1383@yahoo.com
    حسام الدین خلعتبری لیماکی / استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی     khalat.hesam@yahoo.com
    دریافت: 22/6/97ـ پذیرش: 13/10/97
    چکیده
    پذیرش ربوبیت مطلق الهی، نویدبخش عبودیت تام انسان در زندگی این جهانی بوده، و یگانه پرستی او در تمام ساحت های حیات را به منصة ظهور می رساند. در همین زمینه و با تحلیل مفهومی و تبیین چیستی توحید عبادی، این حقیقت نمایان می شود که این مرتبه از توحید، ازیک سو، متضمن جهت دهی به انگیزه های شخص موحِّد است، و از سوی دیگر، تحدیدکنندة اعمال او در تمام عرصه های حیات، از جمله حیات اجتماعی به شمار می رود. براین اساس، ازآنجاکه رویش تمدنی جدید به عنوان فعلی بشری، آن هم مطابق آموزه های اسلامی و در گسترة کشورهای مسلمان در پرتو حضور و تأثیرگزاری خداوند، امکان پذیر است، این پژوهش کوشیده با روشی تحلیلی، در کارکردهای توحید عبادی، به عنوان یکی از جلوه های زیبای توحیدی نسبت به مظاهر مادی و عینی تمدن تأمل کند. خروجی این تأملات موضوعاتی همچون تلاش انسان در جهت آبادنی زمین؛ صیانت از طبیعت؛ رعایت ضوابط شرعی؛ پرهیز از تشبه به کفار؛ و اتقان و استحکام و زیباسازی که می تواند به عنوان مهم ترین کارکردهای توحید عبادی در این بخش از تمدن نوین اسلامی، مطمح نظر قرار گیرد.
    کلیدواژه ها: توحید اجتماعی، تمدن نوین اسلامی، عناصر سازنده، مؤلفه های سخت افزار، مظاهر عینی و مادی.
     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    پورعباس، محمد، ابراهیم نژاد، محمدرضا، کربلایی پازوکی، علی.(1397) تأملی در کارکرد توحید عبادی نسبت به مظاهر عینی و مادی تمدن نوین‌ اسلامی. دو فصلنامه تاریخ اسلام درآینه پژوهش، 15(2)، 05-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمد پورعباس؛ محمدرضا ابراهیم نژاد؛ علی کربلایی پازوکی."تأملی در کارکرد توحید عبادی نسبت به مظاهر عینی و مادی تمدن نوین‌ اسلامی". دو فصلنامه تاریخ اسلام درآینه پژوهش، 15، 2، 1397، 05-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    پورعباس، محمد، ابراهیم نژاد، محمدرضا، کربلایی پازوکی، علی.(1397) 'تأملی در کارکرد توحید عبادی نسبت به مظاهر عینی و مادی تمدن نوین‌ اسلامی'، دو فصلنامه تاریخ اسلام درآینه پژوهش، 15(2), pp. 05-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    پورعباس، محمد، ابراهیم نژاد، محمدرضا، کربلایی پازوکی، علی. تأملی در کارکرد توحید عبادی نسبت به مظاهر عینی و مادی تمدن نوین‌ اسلامی. تاریخ اسلام درآینه پژوهش، 15, 1397؛ 15(2): 05-