مدیریت افکار مقوله ای است ناظر به «حوزۀ شناختِ» انسان که تحت تأثیر متغیرهای متعددی قرار می گیرد و مقتضیات و شرایطی متفاوت با دیگر حوزه ها همچون سیاست و حاکمیت دارد. از جمله متغیرهای مطرح در این زمینه، «اقتدار» است که بیشتر از منظر دینی و ساختار سیاسی مورد توجه بوده و جایگاه و مظاهر آن در مدیریت افکار در سیرۀ نبوی کمتر بررسی شده است. این در حالی است که آن حضرت همواره به استفاده از قدرت (قهر و غلبه) در مدیریت افکار و گسترش پیام خود (اسلام) متهم شده است. این نوشتار می کوشد با روش توصیفی ـ تحلیلی، با استناد به داده های تاریخی و محوریت عناصر ارتباطی، به تبیین جایگاه اقتدار در مدیریت افکار در سیرۀ نبوی بپردازد تا مظاهر، مراتب و نوع تناسب آن را مشخص سازد؛ تا از این رهگذر، اتهامات وارد بر رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم را از چهرۀ ایشان بزداید. حکمتِ حاکم بر سیرۀ نبوی، مقتضیات حوزۀ شناخت و متغیرهای مربوطه، پایه و اساس تحلیل قرار گرفته اند. ضرورت و تناسبِ انواع اقتدار با محتوای فکری، ضرورت بهره مندی مدیر از همۀ مظاهر آن، اولویت و تناسب اقتدار علمی با مدیریت فکری، وجود انگارۀ موثر در ذهنیت مخاطبان دربارۀ اقتدار قهریه، تناسب اقتدار نظامی با مدیریت فکری صرفاً در مانعیت زدایی (نه القای باور)، و در نهایت اِعمال کریمانۀ اقتدار، از جمله یافته های تحقیق است.
دانشکیا، محمدحسین، خان محمدی، کریم، دادور آلانق، مرتضی.(1398) 'جایگاه اقتدار در مدیریت افکار در سیرة رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم'، ، 16(1), pp. 5-26
دانشکیا، محمدحسین، خان محمدی، کریم، دادور آلانق، مرتضی. جایگاه اقتدار در مدیریت افکار در سیرة رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم. ، 16, 1398؛ 16(1): 5-26