, Volume 8, Issue 2, No 30, Year 2025 , Pages 5-32

    The Divergent Views of Iranian Governments on Christianity

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    ✍️ Hasan Aminifar / MA in Comparative Religions and Gnosis / aminifar114@yahoo.com
    Mohammad Dashti / Faculty member of Imam Khomeini Education and Research Institute / dr.dashti400@yahoo.com
    Abstract: 
    As a universal religion, Christianity sought from the beginning spread throughout the world. To this end, missionaries were sent to different part of the world to propagate Christianity. It is precisely clear that foreign countries had different reactions and attitudes towards the presence of the missionaries. Before and after Islam, Iranian statesmen adopted different and fluctuating stances on this subject. However, we can conclude from the presence of the Christian minority in Iran in all periods that the followers of Christianity have always devoted their efforts to propagating their religion even in the severest conditions due to, generally speaking, the tolerance shown by Iranian statesmen. Furthermore, after Islam, Christians, welfare promoted and they enjoyed a higher latitude and social status compared with the pre-Islam period, because Islam has granted definite and sustainable rights and rules to them.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :فراز و فرود مسیحیت در نگرش حکومت‌های ایران
    Abstract: 
    مسیحیت به عنوان دینی آسمانی از همان قرون اول، ظهور، در تکاپوی گسترش بود، از این رو، مبلغانی را به اطراف و اکناف جهان می فرستاد تا این دین را تبلیغ و تبشیر کنند. پر واضح است که حضور این مبلغان در سرزمین های بیگانه با واکنش ها و نگرش های متفاوتی همراه بود. در حوزه‌ی ایران ، چه پیش و چه پس از اسلام، دولتمردان، مواضع مختلفی در برابر این مسئله، همراه با فراز و فرود اتخاذ داشتند. با وجود این، حضور اقلیت مسیحی در تمام اعصار، مشهود است و می توان دریافت که پیروان این دین، همیشه و حتی در حادترین شرایط به تبلیغ و ترویج دین خود ملتزم بوده اند. این امر به طور کلی ناشی از سیاست مداراگونه دولتمردان ایران بوده است. علاوه بر این، در یک نگاه تطبیقی میان دوران قبل و بعد از اسلام، مسیحیان ایران آسایش و آزادی عمل و منزلت اجتماعی بیشتری در دوره اسلامی داشتند، چراکه اسلام برای ایشان حقوق و مقررات مشخص و پایداری قرار داده بود.
    References: 
    • آدميت، فريدون، اميركبير و ايران، بي‌جا، خوارزمي، 1361.
    • آريان، قمر، چهره مسيح در ادبيات فارسي، تهران، معين، 1369.
    • ابن اثير، عزالدين، الكامل في التاريخ، بيروت، داراحيا التراث العربي، 1989م.
    • ابن هشام، عبدالملك، السيرةالنبوية، بيروت، دارالکتاب العربي،‎1996م.
    • ابونا، البير، تاريخ الكنيسة السريانية الشرقية، بيروت، 1993م.
    • اسكندر بيك منشي، تاريخ عالم آراي عباسي، تصحيح محمد اسماعيل رضواني، تهران، دنياي كتاب، 1377.
    • اشپولر، برتولد، تاريخ مغول در ايران، ترجمۀ محمود آفتاب، تهران، علمي و فرهنگي، 1365.
    • اقبال آشتياني، عباس، تاريخ ايران پس از اسلام، تهران، نامك، 1378.
    • بديعي، ربيع، جغرافياي مفصل ايران، تهران، اقبال، 1373.
    • بياني(اسلامي ندوشن)، شيرين، دين و دولت در ايران عهد مغول، تهران، مركز نشر دانشگاهي، 1371.
    • برومند، صفورا، پژوهشي بر انجمن تبليغي كليسا در دوره‌ قاجاريه، تهران، موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران، 1381.
    • تاج‌پور، محمدعلي، تاريخ دو اقليت يهود ومسيحيت در ايران، تهران، موسسۀ مطبوعاتي فراهاني، 1344.
    • تاورنيه، ژان باتيست، سفرنامه تاورنيه، ترجمۀ ابوتراب انوري(نظم الدوله)، اصفهان، تأييد، 1336.
    • حائري، عبدالهادي، نخستين رويارويي‌هاي انديشه‌گران ايران با دو رويه تمدن بورژوازي غرب، تهران، اميركبير، 1367.
    • حكمت، علي اصغر، تاريخ اديان، بي‌جا، بي‌نا، 1371.
    • دروويل، گاسپار، سفردر ايران، ترجمۀ منوچهر اعتماد مقدم،‌ تهران، شباويز، 1367.
    • دلبري، شهربانو، «مروري بر وضعيت مسيحيان ايران از قرن اول تا چهارم هجري»، تاريخ در آينه پژوهش، سال دوم، شماره 5، بهار 1384.
    • شراوندي، مرتضي، تاريخ اجتماعي ايران، تهران، نگاه، 1374.
    • زرين كوب، عبدالحسين، تاريخ ايران بعد از اسلام، تهران، وزارت آموزش و پرورش، اداره كل نگارش، 1343.
    • ـــــ ‌، تاريخ مردم ايران، تهران، اميركبير، 1363.
    • اوتر، اوتر، سفرنامه ژان اوتر«عصر نادرشاه»، ترجمۀ دكتر علي اقبالي، تهران، جاويدان، 1363.
    • سلسله پهلوي و نيروهاي مذهبي به روايت تاريخ كمبريج، ترجمۀ عباس مخبر، تهران، طرح نو، 1372.
    • سيوري، راجر، ايران عصر صفوي، ترجمۀكامبيز عزيزي، تهران، سحر، 1366.
    • شعباني، رضا، تاريخ اجتماعي ايران در عصر افشاريه، تهران، قدس، 1375.
    • شعراني، ابوالحسن، رد شبهات اثبات نبوت خاتم‌الانبياء و حقانيت دين اسلام «راه سعادت»، تهران، بي‌نا، 1363.
    • موسوي خميني، سيدروح‌الله، صحيفه امام، تهران، مؤسسة تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره)، 1378.
    • صفا، ذبيح الله، تاريخ علوم عقلي در تمدن اسلامي، تهران، دانشگاه تهران، 1336.
    • صفت گل، منصور، ساختار نهاد و انديشه ديني در ايران عهد صفوي، تهران، خدمات فرهنگي رسا، 1381.
    • طبري، محمد‌بن جرير، تاريخ الامم و الملوك، بيروت، موسسه الاعلمي للمطبوعات، 1989م.
    • فخرالاسلام، محمدصادق، برهان‌المسلمين، بي‌جا، بي‌نا، نسخه خطي،1312ق.
    • فضايي، يوسف، سير تحولي دين‌هاي يهود و مسيح، تهران، موسسه مطبوعاتي عطايي، 1361.
    • فرانكلين، ويليام، مشاهدات سفر از بنگال به ايران، ترجمۀ محسن جاويدان، تهران، دانشگاه تهران، 1358.
    • فلسفي، نصرالله، زندگاني شاه عباس اول، تهران، دانشگاه تهران، 1332.
    • قائم مقامي، جهانگير، يكصد و پنجاه سند تاريخي، تهران، ستاد بزرگ ارتش تاران، 1348.
    • قدياني، عباس، تاريخ اديان ومذاهب در ايران، تهران، انيس، 1374.
    • قدوسي، محمدحسين، نادر نامه، مشهد، انجمن آثار ملي خراسان، 1339.
    • نيبور، كارستن، سفرنامه كارستن نيبور، ترجمۀ پرويز رجبي، تهران، توكا، 1354.
    • كريستين سن، آرتور امانوئل، ايران در زمان ساسانيان، ترجمۀ رشيد ياسمي، تهران، نگارستان كتاب زرين، 1387 و 1382.
    • گيرشمن، رومن، ايران از آغاز تا اسلام، ترجمۀ محمد معين، تهران، بنگاه ترجمه و نشر كتاب، 1349.
    • لاجوردي، فاطمه، «ايران»، دائرةالمعارف بزرگ اسلامي،‌ تهران، 1380.
    • لکهارت، لارنس، انقراض سلسلۀ صفويه و ايام استيلاي افاغنه در ايران، ترجمۀ مصطفي قلي عماد، تهران، تابان، 1343.
    • ماركوپولو، سفرنامه ماركوپولو، ترجمه حبيب‌الله صحيحي، تهران، بنگاه ترجمه و نشر كتاب، 1350.
    • ملكميان، لينا، كليساهاي ارامنه ايران، تهران، دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي، 1380.
    • ميلر، ويليام مك الوي، تاريخ كليساي قديم در امپراطوري روم و ايران، ترجمۀ علي نخستين، حيات ابدي، 1981م.
    • ميراحمدي، مريم، دين و مذهب در عصر صفوي، تهران، اميركبير، 1363.
    • مهرين، مهرداد، کيش‌هاي ايران در عصر ساسانيان، تهران، آسيا، بي‌تا.
    • ناس، جان باير، تاريخ جامع اديان، ترجمۀ علي‌اصغر حکمت، تهران، علمي و فرهنگي، ‎۱۳81.
    • نوري زاده، محمد، تاريخ و فرهنگ ارمنستان، تهران، نشر چشمه، 1376.
    • ورهرام، غلامرضا، نظام سياسي و سازمان‌هاي اجتماعي ايران در عصر قاجار، تهران، معين، 1385.
    • ـــــ‌ ، تاريخ سياسي و اجتماعي ايران در عصر زند، تهران، معين، 1368.
    • يعقوبي، احمد‌بن اسحاق، تاريخ يعقوبي، ترجمۀ محمدابراهيم آيتي، تهران، علمي و فرهنگي،1362.
    • هدايتي، هادي، تاريخ زنديه، تهران، دانشگاه تهران، ‎۱۳۳۴.
    • هنوي، جونس، زندگي نادرشاه، ترجمه اسماعيل دولت شاهي، تهران، علمي و فرهنگي، 1365.
    • هوار، كلمان، ايران و تمدن ايراني، ترجمۀ حسن انوشه، تهران، اميركبير، 1375.
    • Brownrigg, Ronald, The Twelve Apostles, New York, Macmillan Publishing Co., Inc, 1974.
    • Goddard, Hugh, A History of Christian-Muslim Relations, Edinburgh, Edinburgh Universiry Perss. 2002.
    • R. Russell, James,”Christianity”,Encyclopedia of Iranica, ed by: Ehsan Yarshater, California,
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Aminifar, Hasan, Dashti, Mohammad.(2025) The Divergent Views of Iranian Governments on Christianity. , 8(2), 5-32

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hasan Aminifar; Mohammad Dashti."The Divergent Views of Iranian Governments on Christianity". , 8, 2, 2025, 5-32

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Aminifar, H, Dashti, M.(2025) 'The Divergent Views of Iranian Governments on Christianity', , 8(2), pp. 5-32

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Aminifar, H, Dashti, M. The Divergent Views of Iranian Governments on Christianity. , 2025; 8(2): 5-32