Pages:
85-98
Receive Date: 2025/02/24
Accept Date: 2025/02/24
Abstract:
Different factors contributed to the formation of the misguided sect of Baha'ism. Among the factors which are worth mentioning are: misconception of the doctrines of Mahdism and awaiting the savior, the emergence of Sheikiyyah sect, in addition to some cultural and social factors like poverty, ignorance, illiteracy, and superstition. Regarding the political factors, we can refer to the weakness of government and multidirectional domination of foreign powers over the court and national resources on one hand and to the support offered by foreign powers for any deconstructive movement which targeted the strength of the government and religious scholars on the other hand. The mistake committed by some historians and the false claims of some followers of the misguided Baha'ism has made some think that such religious scholars like Sheikh A‘zam Ansari did not adopt a rigid stance in dealing with leaders of Baha'ism and Babism. The present paper tries to investigate these claims, and comment on them in the light of the existing evidence.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسی نقش علما در برخورد با مسئله بابیت و بهائیت
Abstract:
در پیدایش فرقهی ضالهی بهائیت، علل گوناگونی دخیل بود. در این راستا می توان به بسترهای دینی همچون درک نادرست از آموزهی مهدویت و انتظار منجی، ظهور فرقهی شیخیه، و بسترهای فرهنگی و اجتماعی نظیر فقر، جهل، بی سوادی و خرافه پرستی اشاره کرد. از میان دلایل سیاسی نیز می توان از سویی به ضعف حکومت و تسلط همه جانبهی اجانب بر دربار و منابع ملی، و از سوی دیگر به حمایت بیگانگان از هر حرکت ساختار شکن در راستای تضعیف اقتدار حکومت و علما اشاره کرد. اشتباه برخی از مورخان و دعاوی کذب برخی از پیروان فرقهی ضالهی بهائیت موجب شده است برخی گمان کنند علمایی همچون شیخ اعظم انصاری، در برخورد با سران بابیت و بهائیت برخورد قاطع و درخوری نداشته اند. در این نوشتار، به دنبال بررسی ادعاهای مطرح شده و سپس نقد و بررسی آنها با توجه به قرائن و شواهد موجود هستیم.
References:
- آدميت، فريدون (1361)، اميركبير و ايران، چ ششم، تهران، خوارزمي.
- اشراق خاوري، عبدالحميد (1334ش)، تلخيص تاريخ نبيل زرندي (ترجمه و تلخيص مطالع الانوار از نبيل زرندي)، بيجا، مؤسسه ملي مطبوعات امري.
- اعتضادالسلطنه، عليقليبن فتحعلي (1351)، فتنه باب، به كوشش عبدالحسين نوائي، بيجا، بينا.
- افندي، شوقي (1363ق)، قرن بديع، ترجمه نصرالله مودت، بيجا، مؤسسه ملي مطبوعات امري.
- افندي، شوقي (بيتا)، مقالة شخصي سياح، تهران، مؤسسه ملي مطبوعات امري.
- آقا شيخ محمد و ديگران (1374)، گلزار مشاهير (زندگينامه درگذشتگان مشاهير ايران (۱۳۵۸ ـ ۱۳۷۶)، برگ زيتون.
- انصاري، مرتضي (1369)، زندگاني و شخصيت شيخ انصاري، تهران، بينا.
- دائرةالمعارف بزرگ اسلامي (1375)، تهران، مركز دائرةالمعارف بزرگ اسلامي.
- دانشنامه جهان اسلام (1375)،، چ دوم، تهران، بنياد دايرةالمعارف اسلامي.
- رائين، اسماعيل (1357)، انشعاب در بهائيت پس از مرگ شوقي رباني، تهران، مؤسسه تحقيقي رائين.
- روحاني، سيد حميد رضا (مهر1386)، هشت بهشت (ادعا نامه فرقه ازلي عليه بهائيت)، ش61.
- زعيمالدوله تبريزي، محمد مهدي (1334)، مفتاح باب الابواب يا تاريخ باب و بهاء، ترجمه حسن فريد گلپايگاني، بیجا، مؤسسه مطبوعاتي فراهاني.
- سپهر، محمدتقيبن محمدعلي (1344)، ناسخ التواريخ، تصحيح محمدباقر بهبودي، بيجا، اسلاميه.
- شاهرودي، احمد (1333)، حق المبين، الماهر مشهدي خداداد، بيجا، بينا.
- شيرازي، ابو طالببن محمد هاشم (1331ق)، اسرار العقائد، بیجا، مطبعة مظفري.
- فراهانى، حسن (1385)، روزشمار تاريخ معاصر ايران، تهران، مؤسسه مطالعات و پژوهشهاى سياسى.
- فضائي، يوسف (1387)، تحقيق در تاريخ و فلسفهي: بابيگري، بهائيگري و كسروي گرايي، چ سوم، بیجا، آشيانه كتاب.
- كسروي، احمد (1323)، بهاييگري، چ دوم، تهران، آتروپات.
- ـــــــــــــ (1339)، ما چه ميخواهيم، تهران، پايدار.
- گلپايگاني، ميرزا ابوالفضل (بيتا)، كشف الغطاء، بيجا، بينا.
- محمدي اشتهاردي، محمد (1379)، بابيگري وبهائيگري مولود مدعيان دروغين نيابت خاص از امام زمان، بيجا، كتاب آشنا.
- مراسله كنسولگرى ايران در بغداد به وزارت خارجه، 16/ 12/ 1300.
- مراغي، صالح اقتصاد (1307)، باب ايقاظ يا بيداري، بيجا، نشراتحاديه.
- معين، محمد (1388)، فرهنگ فارسي، تهران، اميركبير.
- منابعي براي تحقيق ديانت بابي، (۱۹۱۸م)، بيجا، دانشگاه كمبريج.
- مهتدي، فضلالله (1343)، خاطرات صبحي درباره امربهائي، بيجا، كتابفروشي سروش.
- مهتدي، فضلالله (1344)، پيام پدر، چ دوم، تهران، اميركبير.
- موسوي اردبيلي، سيد عبدالكريم (1348)، جمال ابهي (در رد بهائيت)، بيجا، جهان.
- موسوي مددي، «سيد احمد، موقعيت شيخ انصاري در تاريخ علوم ديني» (فروردين و اريبهشت ۱۳۷۱)، كيهان انديشه، ش ۴۱.
- ميرزا آقاخان كرماني، عبدالحسين (بيتا)، هشت بهشت، بيجا، بينا.
- نجفي، محمد باقر (1383)، بهائيان، بيجا، مشعر، دارالحديث.
- نير ممقاني، محمدتقي (1374)، گفت و شنود سيدعلي محمد باب با روحانيون تبريز (ناموس ناصري)، تحقيق حسن مرسلوند، بيجا، تاريخ ايران.
- نيكو، حسن (1342)، فلسفه نيكو، بيجا، بنگاه مطبوعاتي فراهاني.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Fakir Meybudi, Mohammad, Zare, Rahman.(2025) A Review of Religious Scholars' Role in Dealing with Babi'ism and Baha'ism. , 9(2), 85-98
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammad Fakir Meybudi; Rahman Zare."A Review of Religious Scholars' Role in Dealing with Babi'ism and Baha'ism". , 9, 2, 2025, 85-98
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Fakir Meybudi, M, Zare, R.(2025) 'A Review of Religious Scholars' Role in Dealing with Babi'ism and Baha'ism', , 9(2), pp. 85-98
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Fakir Meybudi, M, Zare, R. A Review of Religious Scholars' Role in Dealing with Babi'ism and Baha'ism. , 2025; 9(2): 85-98