, Volume 14, Issue 1, No 42, Year 2025 , Pages 49-64

    The Reasons behind the Buyids' Consent to the Retention of Bani-Abbas's

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Mohammad Javedan / MA in Islamic Studies / javedanm@yahoo.com
    Rahman Oshriye / Level 4 at the Seminary of Qom / oshryeh@quran.ac.ir
    Abstract: 
    After entering Baghdad (334 AH / 945 AD), the Buyids – for some reasons- allowed Bani Abbas to continue ruling despite their difference with the Abbasid caliph in beliefs and their discontent with the caliphate's possession of authority. Using a descriptive-analytical method and presenting historical documents, the present research seeks to study the causes for keeping the Abbasids in power by the Buyids, besides their domineering policy, the religious conditions and their claim to caliphate and the rivals who sought to hold the post of caliphate. Considering the belief of the majority of Muslims in the Abbasid caliphate and showing religious tolerance, the Buyids, who had a desire to rule, decided to maintain the continuity of Abbasid caliphate in order to prevent public disturbance. They intended to rise to power and to gradually spread their religious beliefs, get rid of their rivals under the caliphate umbrella and take advantage of the weakness of caliphis so that they could take over.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :علل ابقای بنی‌عباس توسط آل‌بویه
    Abstract: 
    آل بویه پس از ورود به بغداد (334ق/945م)، به رغم تضاد مذهبی با خلیفه و با وجود تسلط و قدرت بر دستگاه خلافت، به عللی مقام خلافت عبّاسیان را ابقا نمودند. بنابراین، پژوهش پیش روی درصدد است تا با روش توصیفی ـ تحلیلی و ارائه‌ی اسناد تاریخی، علل ابقای عبّاسیان از سوی آل بویه را در ذیل سیاست و قدرت طلبی آنان و شرایط مذهبی و موقعیت آنها نسبت به خلافت و رقبایی که درصدد تصرف مرکز خلافت بودند، بررسی کند. بویهیان، که میل به حکومت داشتند، برای جلوگیری از شورش همگانی، با توجه به اعتقاد اکثریت مسلمانان نسبت به اصل خلافت عبّاسی و با استفاده از تسامح و مدارای دینی، درصدد حفظ خلافت عبّاسی برآمدند تا بدین وسیله، بتوانند با تسلط بر نظام سیاسی، به تدریج، مذهب خود را ترویج کنند و در زیر چتر خلافت رقبای خویش را دفع کرده، با استفاده از خلفای بی قدرت و نام آنها، حکومت را به کام خویش گیرند.
    References: 
    • ابن‌اثير، عزالدين محمدبن محمدبن عبد الکريم، الکامل في التاريخ، بيروت، دارصادر، 1386ق.
    • ابن‌جوزي، ابوالفرج عبدالرحمان‌بن علي‌بن محمد، المنتظم في تاريخ الامم والملوک، تحقيق محمد عبدالقادر عطا و مصطفي عبدالقادر عطا، بيروت، دارالکتب العلميه، 1412ق.
    • ابن‌خلدون، عبدالرحمان‌بن محمدبن، العبر تاريخ ابن‌خلدون، ترجمه عبدالمحمد آيتي، چ سوم، تهران، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي، 1383.
    • ابن‌طقطقي، محمدبن علي‌بن طباطبا، تاريخ فخري در آداب ملكداري و دولت‌‏هاي اسلامي، ترجمة محمدوحيد گلپايگاني، چ چهارم، تهران‏، علمي و فرهنگي، 1384.
    • ابن‌کثير دمشقي، اسماعيل‌بن عمر، البداية و النهاية، بيروت، دارالفكر، 1407ق.
    • تنوخي، قاضي ابوالحسن‌بن علي، النشوار و المحاضره، تحقيق عبود شالچي، بيروت، بي‌تا.
    • توحيدي، ابوحيان، البصاير و الذحائر، تصحيح مرداد القاضي، بيروت، دارصادر، 1408ق.
    • حاجيلو، محمدعلي، ريشه‌هاي تاريخي تشيع در ايران، تصحيح غلامرضا طباطبايي، قم، مجمع جهاني شيعه‌شناسي، 1386.
    • خوري حتي، فيليپ، تاريخ عرب، ترجمة ابوالقاسم پاينده، چ سوم، تهران، علمي و فرهنگي، 1380.
    • ذهبي، شمس‌الدين محمدبن احمد، تاريخ الاسلام و وفيات المشاهير والاعلام، تحقيق عمر عبدالسلام تدمري، بيروت، دارالکتاب العربي، 1413ق.
    • زرين‌کوب، عبدالحسين، تاريخ مردم ايران، تهران، اميركبير، 1367.
    • زيدان، جرجي، تاريخ تمدن اسلام، ترجمة علي جواهرکلام، چ دهم، تهران، اميركبير، 1382.
    • شاکري، مريم و سيداحمدرضا خضري، «مجالس و انجمن‌هاي علمي و فرهنگي دوران آل‌بويه»، تاريخ در آينه پژوهش، 1389، سال هفتم، ش 2، ص ٩٩-124.
    • شاکري، مريم، «تساهل‏گري مذهبي آل‌بويه»، نامه تاريخ‌پژوهان، 1386، ش 12، ص 54-77.
    • شاوي، علي، با كاروان حسيني از مدينه تا مدينه، چ دوم، قم، زمزم هدايت، 1386.
    • طالش عزيزي، محمدباقر، «نگاهي به سياست مذهبي آل‌بويه» رشد آموزش تاريخ، 1381، ش11، ص 32-37.
    • طبري، محمدبن جرير، تاريخ الامم و الملوک، تحقيق محمد ابوالفضل ابراهيم، ط. الثانيه، بيروت، دارالتراث العربي، 1387ق.
    • فراي، ريچاردنيلسون، تاريخ ايران (کمبريج)، ترجمة حسن انوشه، تهران، اميرکبير، 1363.
    • کرمر، جوئل. ل، احياي فرهنگي در عهد آل‏بويه، ترجمة محمدسعيد حنايي کاشاني، تهران، مرکز نشر دانشگاهي، 1375.
    • مؤمني، محسن،‌ «روابط خارجي قرمطيان بحرين»، تاريخ اسلام، 1387، ش 33، ص 115-147.
    • ماوردي، ابوالحسن علي‌بن محمد، الاحکام السلطانيه و الولايات الدينيه، تصحيح محمدحامد الفقي، قم، دفتر تبليغات اسلامي، 1304ق.
    • مسعودي، علي‌بن حسين، مروج الذهب و معادن الجوهر، ترجمة ابوالقاسم پاينده، چ هفتم، تهران، علمي وفرهنگي، 1382.
    • مسکويه رازي، ابوعلي، تجارب الامم، تحقيق و مقدمه ابوالقاسم امامي، چ دوم، تهران، سروش، 1379.
    • معين، محمد، فرهنگ فارسي معين، تهران، نشر سي‌کل، 1382.
    • همداني، محمدبن عبدالملک، تکمله تاريخ الطبري، به اهتمام يوسف کنعان، بيروت، مکتبة الکاتوليکية، 1958م.
    • يعقوبي، احمدبن اسحاق، تاريخ يعقوبي، ترجمة محمدابراهيم آيتي، تهران، علمي و فرهنگي، 1389.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Javedan, Mohammad, Oshriye, Rahman.(2025) The Reasons behind the Buyids' Consent to the Retention of Bani-Abbas's. , 14(1), 49-64

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad Javedan; Rahman Oshriye."The Reasons behind the Buyids' Consent to the Retention of Bani-Abbas's". , 14, 1, 2025, 49-64

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Javedan, M, Oshriye, R.(2025) 'The Reasons behind the Buyids' Consent to the Retention of Bani-Abbas's', , 14(1), pp. 49-64

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Javedan, M, Oshriye, R. The Reasons behind the Buyids' Consent to the Retention of Bani-Abbas's. , 2025; 14(1): 49-64