, Volume 16, Issue 2, No 47, Year 2025 , Pages 5-21

    Evaluating the Orientalists’ Approach to the Ghadir Event

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Mohammad reza Ahmadi nedushan / Assistant Professor, Department of History, Arak University / mrahmadi1349@gmail.com
    Abstract: 
    The succession of the Holy Prophet (P PBUH & HH) and the Ghadir event have always been considered by Shiite and Sunni scholar. This has also been attractive to Orientalists. This paper evaluates the Orientalists’ approach to the Ghadir event. Some researchers have reviewed the approaches, but have not evaluated them. The author seeks to evaluate the Orientalists’ approach to the Ghadir event based on authoritative historical and hadith sources. Using a descriptive-analytical and desk-research method, this paper is proposed. The findings show that some Orientalists, relying on some Sunni sources, have denied the Ghadir event, which is contrary to Shiite beliefs and the majority of Sunnis. Some Orientalists have also distorted the Ghadir event or considered the succession as hereditary. It seems that unfamiliarity with Shiite beliefs has led to this approach. Numerous documents indicating Imam Ali’s (PBUH) succession have made a serious challenge to the Orientalist approach. Of course, some Orientalists have studied the Ghadir incident impartially.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :اعتبارسنجی رویکرد مستشرقان به رویداد غدیر
    Abstract: 
    جانشینی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و رویداد غدیر همواره مطمح نظر عالمان شیعه و سنی بوده است، مستشرقان نیز بدین موضوع پرداخته اند. این پژوهش رویکرد مستشرقان به رویداد غدیر را ارزیابی می کند. برخی پژوهشگران رویکردها را بررسی کرده، اما آنها را ارزیابی ننموده اند. نگارنده درصدد ارزیابی رویکرد مستشرقان به رویداد غدیر با استناد به منابع معتبر تاریخی و حدیثی است. بدین روی، با روش توصیفی ـ تحلیلی و با ابزار کتابخانه ای به این نتیجه دست یافته که برخی از مستشرقان با تکیه بر برخی از منابع اهل سنت، منکر رویداد غدیر شده اند که این با دلایل فراوانی از شیعه و سنی بر وقوع این رویداد با چالش روبه روست. برخی از مستشرقان نیز به تحریف رویداد غدیر و یا موروثی دانستن جانشینی روی آورده اند که به نظر می رسد ناآشنایی دقیق با باورهای شیعه سبب رویکرد مذکور گردیده است. اسناد فراوان دالّ بر ضرورت جانشینی امام علی علیه السلام رویکرد مستشرقان را با چالش جدی روبه رو می کند. از سوی دیگر، برخی از مستشرقان رویداد غدیر را بی طرفانه بررسی کرده اند.
    References: 
    • ابن‌حنبل، احمد، مسند احمد، بیروت، دار صادر، بی‌تا.
    • ابن‌شهرآشوب، مناقب آل ابی‌طالب، قم، علامه، 1379ق.
    • ابن‌عساکر، علي‌بن حسن‌بن هبةالله، تاریخ مدینة دمشق الکبیر، بیروت، دارالفکر، ۱۴۱۵ق.
    • احمدوند، عباس، «گذری بر مطالعات شیعی در غرب»، مقالات و بررسی ها، ۱۳۷۷، ش۶۳، ص۱۵۳-۱۸۴.
    • اربلى، على‌بن عيسى، كشف الغمة في معرفة الأئمة، قم‏، رضي، 1421ق.
    • اسعدی، مرتضی، تشيع در جهان امروز، در: مجموعه تشیع، سیری در فرهنگ و تاریخ، دائرة‌المعارف تشیّع، تهران، سعید محبی، ۱۳۷۳.
    • اسكافى، محمدبن عبدالله، ‏المعيار و الموازنه، بيروت، بي‌تا، ۱۴۰۲ق‏.
    • امینی، عبدالحسین، الغدير فی الکتاب والسنة والادب، قم، مرکز الغدیر للدراسات الاسلامیه، ۱۴۱۶ق.
    • آشتیانی، سیدجلال، مجموعه مقالات انجمن واره بررسی مسائل ایران‌شناسی، به کوشش علی موسوی گرمارودی، تهران، وزارت امور خارجه، ۱۳۷۱.
    • بحرانی، میثم‌بن علي، قواعد المرام فی علم الکلام، قم، مهر، 1355.
    • براون، ادوارد، تاریخ ادبیات ایران، ترجمة بهرام مقدادی، تهران، مروارید، 1375.
    • پطروشفسکی، ایلیاپاولویچ، اسلام در ایران، ترجمة کریم کشاورز، تهران، پیام، ۱۳۵۴.
    • پیشوایی، مهدی، تاریخ اسلام(از جاهلیت تا رحلت پیامبر اسلام، قم، معارف، ۱۳۹۲.
    • تقی‌زاده داوری، محمود، تصوير امامان شيعه در دائرة‌المعارف اسلام،‏ قم‏، مؤسسه شيعه‏شناسى، ۱۳۸۵.
    • جمعی از خاورشناسان، تمدن ایرانی، ترجمة عیسی بهنام، تهران، علمی و فرهنگی، ۱۳۸۱.
    • حاكم نيشابوري، المستدرك علی الصحیحین، بيروت، دارالمعرفه، بی‌تا.
    • خطيب بغدادی، احمد، تاريخ بغداد، بيروت، دار الكتب العلميه، 1417ق.
    • خوارزمى، موفق‌بن احمد، ‏المناقب، قم‏، جامعه مدرسين،‏ ۱۴۱۱ق.
    • دونالدسون، دوایت، عقیدةالشیعة، تعريب ع. م، بيروت، مؤسسة المفيد، ۱۴۱۰ق.
    • رایت، رابین، شیعیان؛ مبارزان راه خدا، ترجمة علی اندیشه، تهران، قومس، ۱۳۷۲.
    • رضوي، سيدمحمد، «خاورشناسان و واقعة غدير خم»، ترجمة ناهيد برومند و محمدعلي محمدي قره‌قاني، سفينه، 1386، ش 14، ص 75ـ96.
    • زمانی، محمدحسن، شرق‌شناسی و اسلام‌شناسی غربیان، قم، بوستان کتاب، ۱۳۸۷.
    • ساراواي، م.، محمد ستاره‌اي که در مکه درخشيد، ترجمة عنایت‌الله شکیباپور، تهران، فرخی، ۱۳۶۱.
    • سبط‌ ابن‌جوزى، تذكرة الخواص، قم، شريف الرضي، 1418ق.
    • سعدالدين شافعى، ابراهيم، فرائدالسمطين في فضائل المرتضى و البتول و السبطين و الأئمة من ذريتهم، بيروت، مؤسسة المحمود، ۱۴۰۰ق.
    • صدوق، محمدبن علی،‏ كمال‌الدين و تمام النعمة، تهران،‏ اسلاميه، 1395ق.
    • ـــــ ، ‏الإمامة و التبصرة من الحيرة، قم، مدرسة الامام المهدي، ۱۴۰۴ق.
    • طباطبائی، سيدمحمدحسین، شیعه (مجموعه مذاکرات با پرفسور هانری کربن)، قم، بوستان کتاب، ۱۳۸۷.
    • طبراني، سلیمان‌بن احمد، المعجم الاوسط، قاهره، دار الحرمين للطباعة والنشر والتوزيع، ۱۴۱۵ق.
    • طبرسی، فضل‌بن حسن، اعلام الورى بأعلام الهدى، قم، مؤسسة آل‌البيت، ۱۴۱۷ق.
    • غضنفري، سعادت و شهاب‌الدين وحيدي مهرجردي، «جانشيني امام علي و رخداد غدير:‌ بررسي و نقد ديدگاه رابرت گليو»، شيعه‌پژوهي، 1394، ش 3، ص 75ـ96.
    • فاضل هندی، بهاءالدين، شرح العينية الحميرية، قم، مكتبة التوحيد، ۱۴۲۱ق.
    • کارلاسرنا، مردم و ديدني‌هاي ايران، ترجمة غلامرضا سميعي، تهران، ۱۳۶۳.
    • گرونبام، گوستاو فن، اسلام در قرون وسطي، ترجمة غلامرضا سمیعی، تهران، البرز، ۱۳۷۳.
    • لالانی، ارزینا آر، نخستين انديشه‌های شيعی، ترجمة فریدون بدره‌ای، تهران، نشر و پژوهش فروزان‌روز، ۱۳۸۱.
    • مادلونگ، ویلفرد، جانشینی محمّد، ترجمة جواد قاسمی و ديگران، مشهد، آستان قدس رضوی، ۱۳۸۱.
    • مفيد، محمدبن محمدبن نعمان، الإرشاد، بيروت، دارالمفيد، بي‌تا.
    • مکدرموت، مارتین، اندیشه‌های کلامی شیخ مفید، ترجمة احمدآرام، تهران، دانشگاه تهران، ۱۳۸۴.
    • المنصوربالله، قاسم‌بن محمد، هداية العقول الى غاية السئول فی علم الاصول، بي‌جا،‌ المکتبةالاسلامیه، ۱۴۰۱ق.
    • میلانی، سیدعلی، نگاهی به حدیث ولایت، قم، حقایق اسلامی، ۱۳۹۱.
    • ميرشاهي، سينا، «جانشيني پيامبر از ديدگاه شرق‌شناسان»، پارسه، ۱۳۹۱، ش ۱۸و۱۹، ص 106ـ114.
    • نسائي، احمدبن شعیب، السنن الكبرى، بيروت، دار الكتب العلميه، ۱۴۱۱ق.
    • هاجسن، مارشال، فرقه اسماعیلیه، ترجمة فریدون بدره‌ای، تهران، علمی و فرهنگی، ۱۳۸۳.
    • هالم، هاینس، تشیع، ترجمة محمدتقی اکبری، قم، ادیان، ۱۳۸۵.
    • هالیستر، جان نورمن، تشیع در هند، ترجمة آزرمیدخت مشایخ فریدنی، تهران، مرکز نشر فرهنگ دانشگاهی، ۱۳۷۴.
    • هيتمى، احمدبن محمد، الصواعق المحرقه، بيروت، دارالكتب العلميه، 1405ق.
    • هيثمى، علي‌بن ابوبکر، مجمع الزوائد، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1408ق.
    • Gleave, Robert, "Ali b. Abi Talib"، in, Encyclopedia of Islam, 3 Ed, B. Gudrun Kramer, Denis Martine, John Nawas and Everett Rawson, E. J. Brill 2007-2011.
    • Shaban, M, A Islamic history A.D 600- 750, Cambridge, University Press, 1971.
    • Vaglieri , Robert, "Ali B. ABITALIB", The Encyclopedia of Islam, 2nd Edition, vol. 1, Brill, Leiden, 1986.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ahmadi nedushan, Mohammad reza.(2025) Evaluating the Orientalists’ Approach to the Ghadir Event. , 16(2), 5-21

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad reza Ahmadi nedushan."Evaluating the Orientalists’ Approach to the Ghadir Event". , 16, 2, 2025, 5-21

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ahmadi nedushan, M.(2025) 'Evaluating the Orientalists’ Approach to the Ghadir Event', , 16(2), pp. 5-21

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ahmadi nedushan, M. Evaluating the Orientalists’ Approach to the Ghadir Event. , 2025; 16(2): 5-21