Pages:
137-153
Receive Date: 2025/04/10
Accept Date: 2025/04/10
Abstract:
After the victory of the Islamic revolution, the Qom seminary, with a religious-social identity based on international and local goals and programs, considered the spread of authentic Islamic thoughts from the very beginning. As the great leader of the revolution and the seminary’s religious institution, Imam Khomeini raised the religious-social function of seminary school from national to international level. The transfer of ideas and the spread of religious teachings to Brazil is an instance in this regard. Brazil is the largest country in Latin America with the largest number of Shiites. Despite the distance, seminary services are outstanding in this country. The hypothesis of this research is that the Qom seminary has directly and indirectly provided numerous socio-cultural services (such as sending missionaries, translating religious texts into Portuguese, supporting and offering consulting services for the establishment of mosques and cultural centers) to the Shiites of Brazil. Using library sources, historical research and descriptive-analytical method, this article aims to address the social-cultural services of the Qom seminary in the formation and expansion of Shiism in Brazil and the steps it has taken in this direction. The findings of the research were organized based on the components of the "cultivation theory" with regard to the promotion of the religious-social status of the Shiite and the propagation of Islam among Christians by the seminary of Qom in Brazil. In conclusion, socio-cultural strategies for the improvement of the status of Shiites have been presented.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسی تطور خدمات اجتماعی ـ فرهنگی حوزهی علمیه قم در امریکای لاتین پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران (مطالعه موردی برزیل) *
Abstract:
حوزهی علمیه قم پس از پیروزی انقلاب اسلامی با هویتی دینی ـ اجتماعی مبتنی بر اهداف و برنامه های فرامرزی و قومی، نشر اندیشه های اصیل اسلامی را از همان ابتدا در نظر داشت. امام خمینی(ره) به عنوان رهبر کبیر انقلاب و این نهاد دینی، کارکرد دینی ـ اجتماعی آن را از سطح ملی به بین المللی توسعه بخشید. یکی از این نمونه ها، انتقال اندیشه ها و نشر آموزه های دینی به کشور برزیل است. برزیل بزرگ ترین کشور امریکای لاتین است که بیشترین شیعیان را در خود جای داده که حتی با وجود بعد مسافت، خدمات حوزهی علمیه در این کشور برجسته است. فرضیه پژوهش حاضر این است که حوزهی علمیه قم به صورت مستقیم و غیرمستقیم خدمات اجتماعی ـ فرهنگی متعددی (مانند اعزام مبلّغ، ترجمه متون دینی به زبان پرتغالی، حمایت و رایزنی برای تأسیس مساجد و مراکز فرهنگی) به شیعیان برزیل ارائه نموده است. این نوشتار بر آن است با استفاده از منابع کتابخانه ای و به روش «پژوهش تاریخی» به شیوه توصیفی ـ تحلیلی به این پرسش پاسخ دهد که خدمات اجتماعی ـ فرهنگی حوزهی علمیه قم در شکل دهی و گسترش تشیع در کشور برزیل چگونه بوده است؟ و چه گام هایی رو به جلو در این مسیر برداشته است؟ یافته های پژوهش براساس مؤلفه های نظریه «پخش» و با توجه به ارتقای وضعیت دینی ـ اجتماعی شیعیان و تبلیغ اسلام در میان مسیحیان توسط حوزهی علمیه قم در کشور برزیل سامان یافته است. در خاتمه نیز راهبردهای اجتماعی ـ فرهنگی به منظور ارتقای وضعیت شیعیان ارائه گردیده است.
References:
- برزگر، ابراهیم، نظریههاي بازتاب جهانی انقلاب اسلامی، تهران، دانشگاه امام صادق، 1391.
- پانوف، میشل و ميشل پرون، فرهنگ مردمشناسی، ترجمة اصغر عسکري خانقاه، تهران، ویس، 1368.
- پندل، جورج، تاریخ امریکاي لاتین، ترجمة منوچهر پوریان خیر، تهران، اردیبهشت، 1357.
- جردن، تري و لستر راونتری، مقدمهای بر جغرافیای فرهنگی، ترجمة سیمین تولایي و محمد سلیمانی، تهران، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، 1380.
- خادمی، سیدمحمدحسن، گسترش اسلام در آمریکای لاتین: فرصتها و تهدیدهای پیشروی جمهوری اسلامی ایران، پایاننامه کارشناسی ارشد، قم، دانشگاه باقرالعلوم، 1393.
- رفیعپور، فرامرز، توسعه و تضاد، تهران، دانشگاه شهید بهشتی، 1376.
- سعیدينسب، تورج، راههاي گسترش و نفوذ اسلام در عصر اموي، پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، 1392.
- شکوئی، حسین، اندیشههاي نو در فلسفه جغرافیا، تهران، مؤسسة جغرافیایی و کارتوگرافی گیتاشناسی، 1382.
- کامران، حسن و همکاران، «تأثیر انقلاب ایران بر شیعیان پاکستان براساس نظریه پخش»، جغرافیاي ایران، 1391، سال یازدهم، ش 37، ص 71ـ96.
- موسیپور، مرتضی، به پیشواز خورشید غرب، قم، مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1384.
- مصاحبه با سهيل اسعد، از مبلغان فعال عربتبار آرژانتینی، 1398.
- مصاحبه با عبدالكريم پاس، 1399.
- مصاحبه با علي رحیمی، مبلغ مستقر در برزیل، ایالت پارانا، شهر پونتاگروسا، 1400.
- مصاحبه با ناصر خزرجی، مبلغ فعال مستقر در برزیل، 1400.
- Artolomé. Mariano César, Amenzas a la seguridad de los estados: La triple frontera como ‘área gris’ en el cono sur americano, Buenos Aires, 2001.
- Berryman, Phillip, Religion in the Megacity: Catholic and Protestant Portraits from Latin America, New York, Orbis Books, 1996.
- Bruckmayr. Phikipp, "Syro–Lebanese migration to Colombia, Venezuela and Curacao: From mainly Christian to predominatly Muslim phenomenon”, European Journal of Economic and Political Studies, ejeps-3 (SI), Istanbul, 2010.
- Cook, Guillermo, New Face of the Church in Latin America, New York, Orbis Books, 1994.
- Hodgson, Marshall G.S, The Venture of Islam, Chicago, The University of Chicago Press, 1974.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Bakhtiyari, Mahmoud.(2025) Investigating the Development of Social-Cultural Services of the Qom Seminary in Latin America after the Victory of the Islamic Revolution of Iran (Case Study of Brazil). , 19(1), 137-153
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mahmoud Bakhtiyari."Investigating the Development of Social-Cultural Services of the Qom Seminary in Latin America after the Victory of the Islamic Revolution of Iran (Case Study of Brazil)". , 19, 1, 2025, 137-153
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Bakhtiyari, M.(2025) 'Investigating the Development of Social-Cultural Services of the Qom Seminary in Latin America after the Victory of the Islamic Revolution of Iran (Case Study of Brazil)', , 19(1), pp. 137-153
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Bakhtiyari, M. Investigating the Development of Social-Cultural Services of the Qom Seminary in Latin America after the Victory of the Islamic Revolution of Iran (Case Study of Brazil). , 2025; 19(1): 137-153