Pages:
141-159
Receive Date: 2025/10/16
Accept Date: 2025/10/16
Abstract:
Philosophical studies of history are divided into two branches: 'theoretical or substantive philosophy of history' and 'analytical or critical philosophy of history'. The theoretical philosophy of history is a model of philosophy of realities in which the general meaning and trend of history is studied.
The present paper deals with a critical review of Toynbee's view of history. He regards the unit of civilization as the real arena for historical researches or the rational sphere for historical studies. Empirical and inductive approach applied by Toynbee as an essential method in historical study of civilizations is taken to be among the principles and bases governing his theoretical philosophy of history. His model of challenge and response to such challenge is the criterion for taking history as a rule-governed phenomenon, and it is regarded as the origin and the reason for the rise and decline of civilizations. For Toynbee, a civilization ends in establishing a universal religion and all human history or the whole process of emergence of a civilization leads to creative divine justice. For him, Christianity is the final goal of human history and the ultimate goodness for humankind.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :نقد و بررسی نظریه توینبی در فلسفه تاریخ
Abstract:
پژوهشهای فلسفی تاریخ به دو شاخه «فلسفه نظری یا جوهری تاریخ» و «فلسفه تحلیلی یا انتقادی تاریخ» تقسیم میشود. فلسفهی نظری تاریخ، الگویی از فلسفه مضاف به واقعیتها است که در آن معنا و روند کلی جریان تاریخ مطالعه می شود.
این مقاله به نقد دیدگاه توینبی می پردازد. توینبی عرصه واقعی تحقیقات تاریخی یا حوزهی معقول پژوهش تاریخی را واحد تمدن میداند. رویکرد تجربی و استقرایی به عنوان روش اساسی او در مطالعهی تاریخی تمدنها از اصول و مبانی حاکم بر فلسفه نظری تاریخ توینبی میباشد. از نظر توین بی «الگوی چالش ـ پاسخ» معیار قانون مندی تاریخ است و خاستگاه و منشأ پیدایش تمدّن ها محسوب میشود. نظر توینبی همچنین سرانجام یک تمدن را تأسیس یک دین جهانی می داند و معتقد است که تمام تاریخ بشر یا کل فرآیند یک تمدن به عدل الهیِ خلّاق منتهی میشود. از نظر توینبی مسیحیت، هدف نهایی تاریخ بشر و بالاترین حد خیر برای بشر است.
References:
- ادواردز، پل، مجموعه مقالات فلسفة تاريخ، تهران، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي، 1375.
- استنفورد، مايکل، درآمدي بر فلسفة تاريخ، ترجمه احمد گل محمدي، تهران، ني، 1382.
- پروفسور کاسمينسکي، نقد فلسفة تاريخ توينبي، ترجمه علي کشتگر و عطا نوريان، تبريز، احيا، بيتا.
- خسروپناه، عبدالحسين، انديشه نوين ديني، «نظريه ديه باني»، شماره 10، 1386.
- خسروپناه، عبدالحسين، فلسفه مضاف، ج 1، مقاله فلسفة فلسفه اسلامي، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، 1385.
- رشاد، علي اکبر، فلسفههاي مضاف، ج1، مقاله فلسفة مضاف، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، 1385.
- سروش، عبدالکريم، فلسفة نظري تاريخ، فلسفة علم تاريخ، تهران، حکمت، 1357.
- سوروکين، پيتريم، نظريههاي جامعهشناسي و فلسفههاي نوين تاريخ، ترجمه اسدالله نوروزي، رشت، حقشناس، 1377.
- نوذري حسينعلي، فلسفة تاريخ، روششناسي، و تاريخنگاري، تهران، طرح نو، 1379.
- والش، ويليام، هنري، مقدمهاي بر فلسفة تاريخ، ترجمه ضياءالدين علايي طباطبايي، تهران، اميرکبير، 1363.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mir Muhammadi, Seyed ziyaoddin.(2025) A Critical Review of Toynbee's Theory on Philosophy of History. , 7(1), 141-159
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Seyed ziyaoddin Mir Muhammadi."A Critical Review of Toynbee's Theory on Philosophy of History". , 7, 1, 2025, 141-159
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mir Muhammadi, S.(2025) 'A Critical Review of Toynbee's Theory on Philosophy of History', , 7(1), pp. 141-159
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mir Muhammadi, S. A Critical Review of Toynbee's Theory on Philosophy of History. , 2025; 7(1): 141-159